Till följd av personbilens allt fler elektroniska komponenter krävs det vanligtvis ett besök hos en bilverkstad i Vimmerby för att fixa till mindre felaktigheter. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Biltillverkaren ersätter, så det är bara att överlämna bilen till en märkesverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Bilverkstäder sänder svindyra räkningar. Genom Motormännens Riksförbunds riggade besiktning blottades bedrägerier, som gav bilföretagen ett skamfilat anseende. Det visades, att cirka 90 procent av bilverkstäderna medvetet blåste sina kunder på enorma summor. Att en del fingerade aktörer som håller på med bilreparationer förvandlar uttjänta bilar från Vimmerby till trafik- och miljöfarliga bilar, attraherar inte heller en klimataktivist.
Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Vimmerby distribuerar olika egenskaper
Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal gånger för att få struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen ”Bilföretagens reparationsvillkor.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att åstadkomma ökad tillit. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sorteringsplan till bolagen. Nivån startar med regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att inträffa både inifrån och externt av kunniga besiktningsmän. Alla behöriga aktörer som håller på med bilreparationer i Vimmerby får licens att signera ”Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre bilverkstäder som håller på med personbilar i Vimmerby dra till sig intresse
Genom Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att separera två olika bilverkstäder i Vimmerby. I kretsen av de legitimerade återfinns märkesverkstäder med mycket kostsamma lagningar. Förmodligen beroende på att endast originalreservdelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har möjlighet till avsevärt mer prisvärda komponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är oslagbara. Beg. reservdelar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets hårda naturanspråk i bilskrotsbestämmelsen drevs otaliga skrotnings företag att stänga eller ändra kurs till bilrestaurering istället för återvinning. Och det finns ännu bildemonteringar med illegala insamlingsområden för bilägare, som skall skrota bilen. Massor skrotbilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”gammal Nissan hämtas gratis”, eller ”bra betalning för söndriga personbilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt naturlagen garanterar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och borttagen hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte godkända företag som jobbar med bilar eller skrotar i Vimmerby används.