Som ett resultat av bilens allt fler elektroniska komponenter krävs det vanligtvis en påhälsning hos en märkesverkstad i Vilhelmina för att justera till små felaktigheter. Ingen tänker på reparationskostnader under garantitiden. Bilfabrikanterna ersätter, så det är bara att överlämna fordonet till en behörig verkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Företag som jobbar med bilar sänder skyhöga fakturor. Genom Fordonsägarens Riksförbunds riggade granskning blottades falsarier, som gav bilverkstäderna ett skadade anseende. Det synliggjordes, att cirka 90 % av företagen med flit vilseledde sina kunder på enorma summor. Att vissa fingerade företag som jobbar med bilar fixar uttjänta fordon från XX till trafik- och miljöfarliga fordon, attraherar inte heller en miljöhök.
Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Vilhelmina tillhandahåller skilda kvalitet
Hallå Konsument och ARN har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal tidpunkter för att få struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom branschöverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att upprätta högre tilltro. Det föranledde MRF och Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringssystem till sina medlemmar. Standarden grundar sig på periodiska egenskapsgranskningar, som kommer att ske både internt och utomstående av rutinerade besiktningsmän. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Vilhelmina får behörighet att stämpla ”Berättigad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre bilverkstäder som arbetar med bilar i Vilhelmina väcker entusiasm
Via Konsumentverket ingripande är det inte svårt att skönja 2 skilda företag som jobbar med bilar i Vilhelmina. Bland de behöriga förekommer behöriga verkstäder med mycket saltade kostnader för lagningar. Kanske beroende på att uteslutande originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har möjlighet till betydligt billigare reservdelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”företagen” som dra till sig mest intresse. Deras priser är fenomenala. Begagnade reservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens hårda miljövillkor i återvinningsförfattningen drevs massa bilmonteringar att avveckla eller ändra kurs till fordonsreparationer som ersättning för demontering av fordon. Och det finns även fortsättningsvis bildemonteringar med förbjudna uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som måste återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik via fiffel med registreringsbeviset, medan andra exporteras illegalt med duglig intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”trasig Camaro bärgas avgiftsfritt”, eller ”stor ersättning för skrot personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt klimatlagbalken ansvarar bilägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte behöriga aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Vilhelmina används.