Bilverkstäder i Hovmantorp har kommit in i en ond cirkel. Det är många faktorer som är orsaken. Den här affärsgruppen tävlar, just som andra, med falska företag på olika krav. Miljövårdsverket verkar endast kunna ingripa på oegentligheter genomförda av certifierade bolag. Fastän att många opålitliga “bilverkstäder” frodas till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga tillföljd av utebliven redovisning. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett bilmärke, och kunde begära hutlösa priser. Konsekvensen blir bara att de tvingar bilägare till de oseriösa verkstäderna. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att hålla i sin egen plånbok. Och det usla anseendet, som skapats blir besvärligt att tvätta bort.
Bolag som jobbar med personbilar i Hovmantorp tillhandahåller olika egenskaper
Konsumentverket och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid många stunder för att framkalla ordning i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i tre organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom branschuppgörelsen “Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att frambringa ökad tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetssystem till företagen. Normen startar med bestämda kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både internt och externt av kunniga tillsynsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Hovmantorp får status att stämpla “Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre verkstäder i Hovmantorp skapar engagemang
Via Konsumenternas inblandning är det inte svårt att skönja två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Hovmantorp. Bland de auktoriserade finns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt dyra lagningar. Möjligtvis beror det på att uteslutande originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har access till betydligt billigare reservdelar och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som väcker mest engagemang. Priserna de har är makalösa. Beg. bilreservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger möjligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa klimatanspråk i återvinningsbestämmelsen tvingades otaliga skrotar att sluta eller skifta kurs till fordonsrestaurering istället för demontering av fordon. Och det finns ännu bildemonteringar med förbjudna insamlingsområden för bilägare, som skall återvinna sin bil. En del uttjänta bilar återförs i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegitimt med mycket bra skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “trasig Fiat hämtas avgiftsfritt”, eller “hög betalning för defekta fordon”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt naturlagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen hos Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Hovmantorp utnyttjas.