Har det utbredda lurendrejerierna inom bilverkstäderna avtagit? Antagligen både ja och nej. Enligt en förrädisk manipulering av brister på skilda bilar överlämnades dessa in för justering och lagning. Undantagen de sammanställda tillskrivna felaktigheterna var återstående beskaffenhet utan kritik. Många referat om överlagda och påvisade missförhållande frestade Uppdrag Granskning till närmare utredning hos olika företag som jobbar med bilar. I sällskap med Bilmännens Riksförbund kontrollerades bilfirmorna. Slutsatsen blev nedslående. Det framgick vara mera regel än undantag, att bilföretagen organiserat pungslog fordonsägare att spendera stålar för inte genomförda renoveringar. Av åtta granskade bilverkstäder var det blott en, som inte debiterade för ogjorda arbeten. Eftersom det också drabbade respekterade och etablerade verkstäder trädde Hallå Konsument snabbt in på banan. Men åtskilliga påhittade bilverkstäder utan bokföring, ligger långt under alla Transporstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.
Bolag som arbetar med fordon i Älmhult tillhandahåller olika kvalitet
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid många stunder för att få struktur i fordons branschens falsarier. Det har medfört i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar via facköverenskommelsen “Verkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade likväl inte att åstadkomma ökad anseende. Det förorsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Modulen bygger på upprepade kvalitetsinspektioner, som kommer att ske både inifrån och utomstående av kunniga kontrollanter. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Älmhult får lov att stämpla “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre bilverkstäder som arbetar med personbilar i Älmhult skapar engagemang
Igenom Konsumenternas inblandning är det enkelt att skönja 2 skilda bilverkstäder i Älmhult. Bland de ackrediterade existerar behöriga verkstäder med mycket kostsamma renoveringar. Eventuellt beror det på att endast originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har tillgång till betydligt mer prisvärda delar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bolagen” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är makalösa. Begagnade reservdelar tagna från en bilskrot med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens tuffa naturföreskrifter i bilskrotningsstadgan förmåddes många bilskrotar att upphöra eller ändra kurs till bilrestaurering istället för återvinning. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med förbjudna insamlingsställen för bilinnehavare, som skall skrota en bil. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med mycket bra intäkt. Reklam på hemsidor, som “trasig Volvo hämtas kostnadsfritt”, eller “hög betalning för trasiga personbilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt naturlagbalken borgar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och borttagen på Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Älmhult anlitas.