Bilverkstäder i Älvsbyn på gott och ont

Det förekommer verksamhetsområden, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla grupper från registrerade bilmärken till fiktiva “firmor” med skattefri redogörelse. Den förvrängda kampen om kunderna finns i alla sektorer. Och det erfordras ingen stor kännedom att hålla Myndigheterna bortom de väl märkbara men oreggade eller kumpan-ägda “firmorna”. Det förekommer ytterligare fel och fuffens hos bilverkstäder, som är relativt ogynnsamt för bilföretagen. Sjukt höga offerter, medvetet fusk med inte genomfört jobb därtill krav på betalning av uppdiktade felaktigheter, borde sända flera av firmorna till skattemyndigheterna. De registrerade bilverkstäderna i Älvsbyn lever lagligt kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget bilmärke, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesbilverkstäderna verkar inte ha uppfattat, att den glada tidsperioden är passé. Aftonbladets upptäckt av fiffel och bedrägerier genom riggade bilar på 7 av 8 företag som jobbar med bilar i landet. Och det utlöste handlingskraften hos nämnda myndigheter.

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Älvsbyn presterar olika standard

Konsumenternas och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga situationer för att få stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i tre organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrens-kontraktet “Verkstadens reparationskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att frambringa ökad tillit. Det förorsakade MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt sorteringsklassificering till sina medlemmar. Standarden grundar sig på periodiska egenskapsgranskningar, som kommer att ske både internt och externt av duktiga kontrollanter. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Älvsbyn får tillstånd att signera “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre verkstäder i Älvsbyn väcker uppståndelse

Igenom Konsumenternas inblandning är det enkelt att märka 2 skilda bilverkstäder i Älvsbyn. Bland de godkända återfinns auktoriserade bilverkstäder med mycket dyra reparationer. Förmodligen beroende på att enbart originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till avsevärt mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bolagen” som skapar mest intresse. Deras priser är makalösa. Begagnade reservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets hårda miljöanspråk i bilskrotsförordningen tvingades otaliga skrotar att sluta eller lägga om ändamål till personbilsreparationer som ersättning för demontering av fordon. Och det finns även fortsättningsvis skrotfirmor med illegala insamlingsområden för bilägare, som skall återvinna sin bil. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som “kasserad Nissan bärgas avgiftsfritt”, eller “stor betalning för defekta fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt naturlagen garanterar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Älvsbyn används.