Avslöjat fusk kopplas inte till bilverkstäder i Åtvidaberg

Företag som jobbar med bilar i Åtvidaberg kan indelas i tre segment. En behörig verkstad eller en auktoriserad sådan har förr haft ensamrätt att serva eller laga ett bilmodeller under tiden garantin gäller. En allbils-verkstad konkurrerar igenom att bjuda ut sina tjänster till skilda fabrikat. Den tredje varianten är vanligtvis ett uppdiktat enmansföretag med otydlig redovisning. Det har pågått flera turer kring de olika verkstäderna kompetens och hederlighet både för uträttat jobb som betalningskrav. Vissa har uppdagats för avgifter av ej genomförda arbeten. De skamfilade ryktena kan förklaras till ”Aftonbladet” av riggade fel hos tio personbilar. Undersökningen pekade på åttio % brister men är tyvärr för liten för att säkerställa sakförhållandet. Dessvärre kastar den emellertid tvivel mot alla aktörer. Och det drabbar även schyssta aktörer som håller på med bilreparationer i Åtvidaberg. Så förekommer vissa ”bilföretag” i landet, som utför arbeten för drömpriser i och med avsaknad av redogörelse.

Företag som jobbar med fordon i Åtvidaberg distribuerar skilda kvalitet

Konsumenternas och ARN har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga tidpunkter för att medföra disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensuppgörelsen ”Verkstadens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att upprätta högre anseende. Det föranledde MRF och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassifikation till sina medlemmar. Normen grundar sig på återkommande kvalitetsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av erfarna kontrollanter. Alla behöriga bilverkstäder i Åtvidaberg får licens att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små aktörer som sysslar med fordonsrestaurering i Åtvidaberg skapar uppståndelse

Genom Hallå Konsument ingripande är det okomplicerat att urskilja två skilda bilverkstäder i Åtvidaberg. Bland de behöriga existerar behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för lagningar. Möjligtvis beror det på att enbart originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har åtkomst till avsevärt mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilverkstäderna” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade reservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger nog ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa miljövillkor i återvinningsförordningen pressades flera skrotnings företag att upphöra eller byta ändamål till fordonsrestaurering som alternativ för skrotning av bilar. Och det finns ännu bilskrotar med kriminella insamlingsställen för fordonsägare, som behöver skrota sitt fordon. En del uttjänta bilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras olagligt med god intäkt. Annonser på hemsidor, som ”uttjänt Renault hämtas avgiftsfritt”, eller ”bra ersättning för kasserade fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. Enligt klimatlagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med bilskrotsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Åtvidaberg används.