Aktörer som håller på med bilreparationer i Vetlanda kan indelas i tre segment. En märkesverkstad eller en godkänd sådan har förr i tiden haft koncession att underhålla eller fixa ett varumärke under tiden garantin gäller. En obunden bilverkstad konkurrerar via att offerera sina tjänster till olika bilmodeller. Den tredje typen är vanligtvis ett fiktivt enmansföretag med odefinierbar bokföring. Det har gått flera turer kring de olika bilverkstäderna förmåga och hederlighet både för utfört arbete som ersättning. Vissa har avslöjats för debitering av ej utförda arbeten. De tillfogade ryktena kan härledas till “Kalla fakta” av mixtrade fel hos 10 objekt. Analysen visade 80 procent fel men är alldeles för liten för att verifiera verkligheten. Tyvärr kastar den ändå tvivel mot alla aktörer. Och det drabbar även seriösa aktörer som håller på med bilreparationer i Vetlanda. Så finns vissa “bilföretag” i sverige, som utför arbeten för drömpriser tillföljd av avsaknad av bokföring.
Aktörer som håller på med bilreparationer i Vetlanda presterar olika kvalitet
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid många situationer för att bringa stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar genom facköverenskommelsen “Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade ändå inte att upprätta ökad förtroende. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsplan till sina medlemmar. Nivån bygger på bestämda kvalitetsövervakningar, som kommer att ske både internt och utifrån av kompetenta besiktningsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Vetlanda får lov att stämpla “Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre aktörer som håller på med bilreparationer i Vetlanda väcker uppståndelse
Via Konsumentverket inblandning är det lätt att skönja 2 skilda företag som jobbar med bilar i Vetlanda. Bland de behöriga förekommer behöriga verkstäder med relativt kostsamma renoveringar. Möjligtvis beroende på att bara originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har åtkomst till avsevärt billigare komponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bolagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Beg. komponenter tagna från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen försäkran. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens hårda naturföreskrifter i bilskrotningsförordningen drevs flera skrotnings företag att avveckla eller byta inriktningen till personbilsreparationer istället för bildemontering. Och det förekommer fortfarande bildemonteringar med illegala uppsamlingsställen för fordonsägare, som ska återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med mycket bra intäkt. Reklam på hemsidor, som “gammal Rolls Royce bärgas avgiftsfritt”, eller “bra ersättning för trasiga fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med miljölagen garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och borttagen på Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Vetlanda anlitas.