MRF inför stränga regler hos bilverkstäder i Tranås

Att bevista en bilreparatör i Tranås, för att laga en felaktighet under garantitiden, ruinerar inte någon bilinnehavare. Det är biltillverkarens skyldighet att fixa alla felaktigheter under denna tidsperiod. Men en auktoriserad verkstads färdighet att ta bra ersättning håller en klok bilinnehavare borta vid andra situationer. Bilverkstäder runt om i landet har under åtskilliga år beskyllts för lurendrejeri, som i några fall kan ses som bedrägligt förfarande. Motormännens Riksförbunds konfidentiella och kanske slipade granskning visar på ett häpnadsväckande resultat. 7 av 8 företag lurade sina kunder ansenligt. Under senare år har aktörer som håller på med bilreparationer dessutom visat sitt intresse för uttjänta fordon. syftet med det här, är att föra in, de äldre trafikskadliga och klimatförstörande, bilar i trafik.

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Tranås levererar olika beskaffenhet

Konsumentverket och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid många tidpunkter för att medföra stadga i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom fackkontraktet ”Bilverkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att frambringa högre förtroende. Det medförde MRF och Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassificering till sina medlemmar. Nivån börjar med regelbundna egenskapsgranskningar, som kommer att ske både inifrån och externt av kompetenta kontrollanter. Alla auktoriserade bilverkstäder i Tranås får medgivande att stämpla ”Berättigad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre verkstäder som håller på med bilrestaurering i Tranås dra till sig uppståndelse

Genom Konsumenternas inblandning är det lätt att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Tranås. Bland de certifierade finns behöriga verkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Förmodligen beroende på att uteslutande originaldelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har access till mycket billigare bilkomponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bolagen” som väcker mest engagemang. Deras priser är makalösa. Beg. bildelar tagna från en bilskrot med självplock ger eventuellt ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens tuffa miljöanspråk i bilskrotsstadgan drevs otaliga skrotar att upphöra eller byta inriktningen till bilrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer än idag bilskrotar med förbjudna insamlingsställen för bilinnehavare, som måste återvinna sin bil. Massor uttjänta bilar återförs i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras illegitimt med duglig intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”trasig Lanzia bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor betalning för söndriga bilar”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt miljöbalken borgar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte godkända företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Tranås anlitas.