Numera försöker verkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas det här på den krassa verkligheten. Teknikens Värld rapporterar om en riggad fälla för utvalda bolag runt om i sverige. Och resultatet är beklämmande. Ofattbara sju av åtta granskade bilverkstäder kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilservicen. En del diktade till och med på egna brister som inte fanns, men åtgärdades mot ersättning. AD Bilverkstad anklagades som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsinnehavare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Tranemo. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de mindre fingerade och billiga ”bilverkstäderna”, som har stora intäkter på bristande redogörelse.
Verkstäder i Tranemo tillhandahåller olika standard
Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid många tidpunkter för att framkalla ordning i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen ”Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att upprätta ökad tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentssystem till bolagen. Nivån börjar med återkommande kvalitetskontroller, som kommer att hända både inifrån och utomstående av erfarna tillsynsmän. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Tranemo får tillstånd att signera ”Godkänd Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre verkstäder som sysslar med bilrestaurering i Tranemo skapar intresse
Igenom Konsumenternas ingripande är det enkelt att separera 2 olika bilverkstäder i Tranemo. I kretsen av de auktoriserade återfinns märkesverkstäder med mycket saltade kostnader för reparationer. Kanske beror det på att uteslutande originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har möjlighet till mycket mer prisvärda reservdelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som skapar mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bildelar demonterade från en bildemontering med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens tuffa naturvillkor i bilskrotningsförfattningen förmåddes många bilmonteringar att upphöra eller byta kurs till fordonsrenoveringar snarare än för återvinning. Och det finns fortfarande bildemonteringar med illegala insamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste skrota sitt fordon. En del skrotbilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Jaguar hämtas gratis”, eller ”stor betalning för kasserade bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med miljö-lagbalken borgar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avfärdad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Tranemo anlitas.