MRF försöker rentvå bilverkstäder i Strängnäs

Som ett resultat av personbilens allt fler el delar krävs det ofta ett besök på en behörig verkstad i Strängnäs för att fixa till mindre brister. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Fordonstillverkaren betalar, så det är endast att överlämna bilen till en märkesverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Bilverkstäder sänder skyhöga räkningar. Via Fordonsägarens Riksförbunds riggade inspektion blottades bedrägerier, som gav bilverkstäderna ett skadade rykte. Det visades, att c.a 90 procent av bilverkstäderna medvetet blåste fordonsägare på gigantiska belopp. Att några fingerade aktörer som håller på med bilreparationer lagar skrotbilar från Strängnäs till trafik- och miljöskadliga fordon, tilltalar inte heller en miljöaktivist.

Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Strängnäs presterar olika egenskaper

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit bilverkstäder vid åtskilliga tidpunkter för att medföra disciplin i en djungel av områdets falsarier. Det har medfört i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensuppgörelsen ”Bilverkstadens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att åstadkomma högre anseende. Det förorsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassifikation till bolagen. Standarden startar med upprepade kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både internt och utomstående av skickliga kontrollanter. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Strängnäs får tillstånd att signera ”Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som sysslar med bilreparationer i Strängnäs skapar entusiasm

Igenom Hallå Konsument ingripande är det inte svårt att märka 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Strängnäs. I kretsen av de legitimerade existerar auktoriserade bilverkstäder med avsevärt saltade kostnader för reparationer. Förmodligen beroende på att enbart originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bolagen” som skapar mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Naturvårdsverkets tuffa miljökrav i bildemonteringsförfattningen förmåddes flera bilskrotar att avveckla eller lägga om kurs till fordonsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det förekommer alltjämt bildemonteringar med förbjudna insamlingsställen för bilägare, som ska skrota bilen. Otaliga skrotbilar förs åter i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med mycket bra skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Toyota hämtas gratis”, eller ”bra betalning för defekta personbilar”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avregistrerad på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte behöriga aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Strängnäs används.