Bilverkstäder i Storvreta lider av Uppdrag Gransknings oseriösa utredning

Bilverkstäder i Storvreta utökar fordonens ålder och det är tveeggat. En åldrad och defekt bil skall ur klimatsynpunkt köras in till en bildemontering med registreringsbevis och avregistreras. Men i många fall baserat på renoveringskostnaden. Offert från certifierad bilverkstad, med svindyra priser, finns troligtvis inget alternativ än att låta en bildemontering ta hand om den. Utvecklingen till allt högre lagningskostnaden har observerats hos andra behöriga bilverkstäder. Det har inneburit att Hallå Konsument och ARN fått in uppsjö av anklagelser för felaktiga krav på ersättning. Det framkallade också Göteborgsposten entusiasm. Så tillsammans med MRF gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev otäck. Blott en av åtta kontrollerade företag som jobbar med bilar hade utfört arbeten utan att pungslå kunderna. Det anträffades aktningsvärda och väletablerade bilverkstäder bland de utpekade, så nu kunde en ordentlig sanering verkställas i bilföretagen. Men de mindre och oärliga bilföretagen har alltid slunkit förbi skattemyndigheters försök till besiktning. De kan, med sin otillräcklighet på redogörelse, gå vidare som vanligt utan besvärligt intrång.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Storvreta tillhandahåller olika beskaffenhet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga situationer för att medföra struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensöverenskommelsen “Bilverkstadens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att åstadkomma högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetssystem till bolagen. Modulen börjar med regelbundna egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både internt och utomstående av skickliga tillsynsmän. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Storvreta får status att stämpla “Berättigad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilföretag som sysslar med personbilar i Storvreta väcker intresse

Igenom Konsumentverket inblandning är det inte svårt att urskilja två olika företag som jobbar med bilar i Storvreta. Bland de ackrediterade förekommer behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Kanske beroende på att enbart originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har tillgång till betydligt mer prisvärda delar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “företagen” som väcker mest engagemang. Priserna de har är makalösa. Begagnade bilreservdelar tagna från en skrot med självplock ger antagligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Länsstyrelsens hårda klimatvillkor i återvinningsförordningen pressades många skrotar att stänga eller skifta kurs till fordonsreparationer som ersättning för återvinning. Och det finns fortfarande skrotfirmor med illegala uppsamlingsställen för ägare, som behöver skrota bilen. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik via fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras lagstridigt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “trasig Lanzia hämtas avgiftsfritt”, eller “hög ersättning för trasiga fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt miljölagbalken ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte auktoriserade bilverkstäder eller bildemonteringar i Storvreta används.