MRF försöker rentvå bilverkstäder Åre

Som ett resultat av personbilens allt fler el komponenter krävs det ofta ett besök hos en märkesverkstad i Åre för att rätta till mindre fel. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Bilproducentern ersätter, så det är bara att åka med personbilen till en certifierad bilverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar svindyra räkningar. Genom Bilmännens Riksförbunds riggade kontroll avslöjades bedrägerir, som gav verkstäderna ett skadade anseende. Det synliggjordes, att nära 90 % av bilföretagen med avsikt blåste sina kunder på gigantiska belopp. Att en del falska företag som jobbar med bilar reparerar uttjänta bilar från Åre till trafik- och klimathotande bilar, tilltalar inte heller en klimathök.

Bilverkstäder i Åre presterar skilda beskaffenhet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid flertal tidpunkter för att få ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackuppgörelsen “Verkstadens renoveringsparametrar.” MRF, Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade dock inte att åstadkomma ökad tilltro. Det föranledde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassificering till företagen. Normen börjar med ordentliga kvalitetskontroller, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av rutinerade tillsynsmän. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer iÅre får behörighet att signera “Godkänd Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre verkstäder i Åre väcker entusiasm

Igenom Konsumentverket ingripande är det lätt att märka två skilda företag som jobbar med bilar i Åre. Bland de ackrediterade existerar behöriga verkstäder med mycket dyra reparationer. Eventuellt beror det på att uteslutande originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har möjlighet till avsevärt mer prisvärda delar och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bolagen” som skapar mest entusiasm. Deras priser är oslagbara. Begagnade delar demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa miljöanspråk i bildemonteringsförordningen förmåddes otaliga skrotar att avveckla eller byta nisch till personbilsrenoveringar som ersättning för återvinning. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med förbjudna insamlingsområden för ägare, som ska återvinna sin bil. Många uttjänta bilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med duglig intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “kasserad Jaguar hämtas utan kostnad”, eller “stor betalning för kasserade personbilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken garanterar bilinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Åre utnyttjas.