Bilverkstäder i Årjäng kämpar mot UG’s skamfilade rykte

Bilverkstäder i Årjäng har kommit in i en ond spiral. Och det är en del omständigheter som är anledningen. Den här branschen tävlar, just som andra, med falska bolag på olika villkor. Miljövårdsverket tycks bara kunna handla på fuffens genomförda av registrerade bolag. Och trots att flera opålitliga ”firmor” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga i och med utebliven redovisning. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett varumärke, och kunde ha ockerpriser. Konsekvensen blir enbart att de tvingar bilinnehavare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att spara sina pengar. Och det odugliga ryktet, som uppkommit blir besvärligt att få tillbaka.

Bolag som arbetar med fordon i Årjäng presterar olika egenskaper

Konsumenternas och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många tidpunkter för att medföra ordning i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen ”Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att åstadkomma ökad tillit. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt sorteringsklassificering till bolagen. Nivån startar med återkommande egenskapsinspektioner, som kommer att hända både inifrån och utifrån av rutinerade inspektörer. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Årjäng får tillåtelse att signera ”Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilverkstäder som arbetar med bilar i Årjäng väcker engagemang

Via Konsumentverket ingripande är det okomplicerat att märka två skilda företag som jobbar med bilar i Årjäng. I kretsen av de auktoriserade existerar auktoriserade bilverkstäder med mycket dyra lagningar. Möjligtvis beror det på att endast originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har tillgång till mycket billigare bilkomponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”företagen” som väcker mest uppståndelse. Deras priser är makalösa. Begagnade komponenter demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatbegäran i bilskrotsförfattningen förmåddes otaliga bilmonteringar att stänga eller byta fokus till personbilsrestaurering som alternativ för bilskrotning. Och det förekommer än idag skrotföretag med lagstridiga uppsamlingsställen för fordonsägare, som ska skrota bilen. Flertalet skrotbilar återförs i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som ”trasig Camaro bärgas utan kostnad”, eller ”bra ersättning för skrot personbilar”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken garanterar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte behöriga bilverkstäder eller skrotar i Årjäng anlitas.