Bilverkstäder i Åmål lider av Uppdrag Gransknings oseriösa utredning

Att åka till en verkstad i Åmål, för att åtgärda ett fel under garantitiden, utarmar inte någon fordonsägare. Det är biltillverkarens plikt att rätta till alla brister under denna tid. Men en legitimerad verkstads färdighet att ta bra ersättning håller en klok bilägare borta vid andra ögonblick. Bilverkstäder runt om i Sverige har under otaliga år anklagats för fusk, som i några fall kan betraktas som svekfullt handlande. Bilmännens Riksförbunds konfidentiella och eventuellt listiga besiktning visar på ett förvånande utslag. 7 av 8 bilverkstäder blåste sina kunder grovt. Under senare år har Bilverkstäder även ökat sitt intresse för skrotbilar. Målet med det här, är att föra in, de gamla trafikhotande och klimatförstörande, personbilar på våra vägar.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Åmål distribuerar olika egenskaper

Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit företag som jobbar med bilar vid åtskilliga gånger för att bringa struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschkontraktet ”Bilföretagens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att skapa högre förtroende. Det föranledde MRF och Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsplan till företagen. Normen börjar med regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att ske både internt och externt av kompetenta kontrollanter. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Åmål får tillåtelse att signera ”Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små bilföretag som arbetar med personbilar i Åmål skapar intresse

Via Konsumentverket inblandning är det okomplicerat att separera 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Åmål. I kretsen av de ackrediterade återfinns märkesverkstäder med mycket dyra lagningar. Förmodligen beroende på att endast originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har möjlighet till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilföretagen” som dra till sig mest intresse. Deras priser är oslagbara. Beg. reservdelar tagna från en bilskrot med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatkrav i bilskrotningsstadgan pressades massa bilmonteringar att upphöra eller lägga om ändamål till personbilsrenoveringar snarare än för bildemontering. Och det finns fortfarande bildemonteringar med olagliga uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som skall skrota bilen. Många uttjänta bilar återförs i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Ford bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra med pengar för söndriga fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med klimatlagen garanterar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Åmål anlitas.