Många bilverkstäder i Åmotfors har oförtjänt dåligt rykte

Företag som jobbar med bilar i Åmotfors har kommit in i en ond cirkel. Och det är en del faktorer som är orsaken. Den här affärsgruppen tävlar, precis som andra, med påhittade företag på olika krav. Skattemyndigheterna verkar enbart kunna agera på fuffens utförda av auktoriserade bolag. Och trots att många oseriösa ”bolag” breder ut sig till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga i och med utebliven bokföring. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett bilmärke, och kunde ha ockerpriser. Påföljden blir enbart att de driver fordonsägare till de oseriösa verkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att spara sina pengar. Och det odugliga ryktet, som uppkommit blir tufft att återfå.

Firmor i Åmotfors distribuerar skilda kvalitet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid flertal stunder för att få stadga i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackkontraktet ”Verkstadens renoveringsparametrar.” MRF, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades dock inte att frambringa högre tilltro. Det förmådde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt sortimentsklassificering till sina medlemmar. Standarden grundar sig på periodiska egenskapsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av duktiga kontrollanter. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Åmotfors får lov att märka ”Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.

Mindre aktörer som arbetar med bilar i Åmotfors skapar entusiasm

Genom Konsumenternas inblandning är det lätt att märka 2 olika bilverkstäder i Åmotfors. I kretsen av de behöriga återfinns märkesverkstäder med tämligen dyra lagningar. Kanske beroende på att bara originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har åtkomst till avsevärt billigare komponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som dra till sig mest intresse. Deras priser är oslagbara. Begagnade bildelar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda miljökrav i bildemonteringsförordningen drevs massa bilskrotar att upphöra eller ändra mål till personbilsrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det finns ännu bildemonteringar med illegala uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som måste skrota sitt fordon. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet olagligt med mycket bra intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Rolls Royce bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra med pengar för trasiga fordon”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt klimatlagen garanterar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad på Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte behöriga aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Åmotfors anlitas.