Numera försöker fordonsverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas dessa på den krassa sanningen. Pressen rapporterar om en manipulerad fälla för utvalda företag runt om i sverige. Och utgången är sorgligt. Hissnande är att sju av åtta inspekterade bilverkstäder mäktade inte på ett tillfredsställande sätt vid servicen. Somliga hittade till och med på egna fel som inte förekom, men reparerades mot ersättning. Mekonomen pekades ut som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som ägare plockas på. Fusk har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Kungsör. Men de kan ta skyhöga betalningar helt lagligt. Motsatsförhållande är de små uppdiktade och prisvärda “bilverkstäderna”, som har stora intäkter på bristande redogörelse.
Bilverkstäder i Kungsör levererar olika standard
Konsumenternas och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal tillfällen för att medföra struktur i fordons branschens falsarier. Det har utmynnat i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensöverenskommelsen “Bilverkstadens reparationskriterium.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att frambringa högre tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassifikation till företagen. Nivån startar med bestämda kvalitetskontroller, som kommer att ske både inifrån och externt av duktiga kontrollanter. Alla behöriga bilverkstäder i Kungsör får status att stämpla “Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små bilföretag som arbetar med fordon i Kungsör dra till sig intresse
Via Konsumentverket inblandning är det enkelt att separera två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Kungsör. I kretsen av de godkända förekommer auktoriserade bilverkstäder med tämligen dyra renoveringar. Förmodligen beroende på att endast originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har tillgång till mycket mer prisvärda delar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bolagen” som skapar mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Länsstyrelsens hårda naturföreskrifter i bilskrotningsförordningen drevs många skrotar att upphöra eller byta inriktningen till personbilsrenoveringar istället för demontering av fordon. Och det finns även fortsättningsvis skrotfirmor med lagstridiga insamlingsställen för bilinnehavare, som måste skrota en bil. Flera uttjänta bilar återförs i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, medan andra exporteras olovligt med god intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “trasig Jaguar hämtas avgiftsfritt”, eller “stor ersättning för skrot personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken borgar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avregistrerad hos Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Kungsör anlitas.