Intresset ökar för “Kontrollerad Verkstad” i Kungsängen

Aktörer som håller på med bilreparationer i Kungsängen har kommit in i en ond cirkel. Och det är flera omständigheter som är anledningen. Den här affärsgruppen tävlar, just som andra, med påhittade företag på olika premisser. Skattemyndigheterna verkar bara kunna ingripa på fuffens utförda av registrerade företag. Fastän att flera oseriösa “bolag” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga i och med utebliven redovisning. Men det finns förklaringar. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade ensamrätt till ett bilmärke, och kunde ha ockerpriser. Påföljden blir enbart att de driver bilinnehavare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att hålla i sin egen plånbok. Och det dåliga ryktet, som uppkommit blir tufft att återfå.

Företag som arbetar med personbilar i Kungsängen levererar skilda standard

Konsumenternas och ARN har ingripit bilverkstäder vid många tillfällen för att medföra struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensöverenskommelsen “Verkstadens renoveringsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att frambringa ökad tillit. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsplan till bolagen. Nivån börjar med regelbundna egenskapskontroller, som kommer att inträffa både internt och utomstående av kunniga kontrollanter. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Kungsängen får tillstånd att märka “Behörig Verkstad” till sitt varumärke.

Små firmor i Kungsängen skapar intresse

Igenom Hallå Konsument inblandning är det inte svårt att urskilja två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Kungsängen. I kretsen av de ackrediterade existerar märkesverkstäder med relativt dyra renoveringar. Möjligtvis beror det på att enbart originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har möjlighet till mycket mer prisvärda delar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bilföretagen” som väcker mest engagemang. Priserna de har är makalösa. Begagnade reservdelar demonterade från en skrot med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa naturbegäran i bildemonteringsförordningen pressades massa skrotar att avveckla eller byta fokus till personbilsrestaurering snarare än för bildemontering. Och det finns alltjämt bildemonteringar med lagstridiga uppsamlingsställen för bilägare, som skall skrota sitt fordon. Många uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som “uttjänt Kia hämtas kostnadsfritt”, eller “stor med pengar för söndriga fordon”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt naturlagbalken borgar bilinnehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Kungsängen utnyttjas.