Det finns verksamhetsområden, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla klasser från certifierade varumärken till påhittade ”företag” med skattefri redovisning. Den förvrängda kampen om kunderna finns i alla sektorer. Och det erfordras ingen högre kännedom att hålla Miljövårdsverket bortom de väl iakttagbara men oregistrerade eller kumpan-ägda ”bilverkstäderna”. Det föreligger ytterligare brister och missförhållande hos firmor, som är mycket dåligt för bilverkstäderna. Överpriser, avsiktlig mygel med inte genomfört reparation därtill krav på betalning av uppdiktade fel, borde skicka flera av firmorna till skattemyndigheterna. De registrerade verkstäderna i Kvissleby arbetar lagligt kvar i den tidsperioden, då de hade ensamrätt på sitt eget märke, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesbilverkstäderna tycks inte ha fattat, att den euforiska tiden är förbi. Svenska Dagbladets avslöjade av mygel och bedrägerier via manipulerade fordon på 7 av 8 aktörer som håller på med bilreparationer i Sverige. Och det satte igång aktiviteter hos berörda myndigheter.
Företag som jobbar med bilar i Kvissleby presterar olika beskaffenhet
Hallå Konsument och ARN har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid antal gånger för att framkalla disciplin i en djungel av områdets bedrägerier. Det har medfört i tre arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensuppgörelsen ”Verkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade ändå inte att upprätta ökad tilltro. Det förmådde MRF och Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringssystem till sina medlemmar. Normen börjar med återkommande egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av rutinerade inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Kvissleby får behörighet att stämpla ”Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.
Små firmor i Kvissleby skapar entusiasm
Igenom Konsumenternas inblandning är det lätt att separera 2 annorlunda bilverkstäder i Kvissleby. Bland de legitimerade återfinns behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Kanske beror det på att enbart originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har åtkomst till betydligt billigare komponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bilreservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger möjligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa klimatkrav i bilskrotningsförordningen pressades flera skrotar att sluta eller byta fokus till personbilsrestaurering snarare än för bilskrotning. Och det finns alltjämt bilskrotar med illegala uppsamlingsställen för bilinnehavare, som behöver återvinna sin bil. Många skrotbilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olovligt med god intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”kasserad Renault bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög med pengar för söndriga bilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen borgar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir återvunnen med skrotningsintyg och borttagen hos Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Kvissleby används.