Bilverkstäder i Torup undgår UG’s anklagelse för fusk

Det förekommer flera olika aktörer som håller på med bilreparationer i Torup att besluta mellan, när en bilinnehavare måste få hjälp att laga bilen. Beroende på om bilen är gammal och lagningskostnaden stor finns ändå alltid en bilskrot som alternativ till en kostnadskrävande bilfirma. Ett avgiftserbjudande från en behörig verkstad kommer nog ägaren att kasta i papperskorgen. De registrerade verkstäderna fortlever i det förgångna, då man kunde salta notan rejält. Det här främjar bara konkurrenterna, som på grund av slappa myndigheter kan fixa samma arbeten till en tredjedel av priset. Den ytterst stora särskillnad via konkurrens på olika premisser, hjälper de olagliga verkstäderna mer än i andra verksamhetsområden i landet. Det är häpnadsväckande att se dessa breda ut sina annonser i Google och dagstidningar vid sidan om registrerade och seriösa bilverkstäder i Torup erbjudande.

Bilverkstäder i Torup tillhandahåller olika standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid antal situationer för att få struktur i fordons branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Verkstadens reparationskriterium.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att skapa ökad förtroende. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassifikation till bolagen. Standarden bygger på regelbundna kvalitetsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och externt av erfarna kontrollanter. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Torup får lov att stämpla ”Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små verkstäder som sysslar med bilrestaurering i Torup skapar entusiasm

Igenom Konsumenternas intrång är det inte svårt att urskilja två olika företag som jobbar med bilar i Torup. Bland de ackrediterade finns behöriga verkstäder med tämligen kostsamma reparationer. Möjligtvis beror det på att endast originalreservdelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har åtkomst till mycket mer prisvärda bildelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”företagen” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är oslagbara. Begagnade bildelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda naturbegäran i bildemonteringsförfattningen pressades otaliga skrotnings företag att sluta eller skifta nisch till personbilsreparationer snarare än för demontering av fordon. Och det förekommer ännu skrotfirmor med lagstridiga insamlingsområden för fordonsägare, som ska skrota bilen. Flera uttjänta bilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Camaro bärgas utan kostnad”, eller ”bra ersättning för trasiga personbilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. I enlighet med miljöbalken garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och borttagen på Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Torup anlitas.