Många bilverkstäder i Stora Höga har oförtjänt dåligt rykte

Företag som jobbar med bilar i Stora Höga ökar bilens varaktighet på ont och gott. En gammal och skadad bil borde ur miljösynpunkt köras in till en bildemontering med reg. bevis del 2 och återvinnas. Men det är i de flesta fall baserat på renoveringskostnaden. Hämtas anbud hos en märkesverkstad, med skyhöga priser, finns antagligen inget val än att köra bilen till skroten. Trenden till allt högre reparationskostnaden har uppmärksammats hos andra registrerade bilfirmor. Det har medfört att Konsumentverket och ARN fått in mycket anklagelser för felaktiga krav på ersättning. Det framkallade även UG`s entusiasm. Så ihop med MRF gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev förfärande. Bara en av åtta kontrollerade aktörer som håller på med bilreparationer hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till fordonsägarna. Det anträffades stora och väletablerade firmor bland de utpekade, så nu kunde en ordentlig utrensning väntas hos bilföretagen. Men de mindre och oseriösa bilverkstäderna har alltid slunkit förbi skattemyndigheters försök till kontroll. De kan, med sin brist på bokföring, fortskrida som vanligt utan störande intrång.

Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Stora Höga tillhandahåller olika kvalitet

Konsumenternas och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid antal tidpunkter för att få ordning i fordons branschens falsarier. Det har resulterat i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom branschkontraktet ”Verkstadens reparationskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade ändå inte att upprätta ökad förtroende. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsklassifikation till företagen. Standarden bygger på regelbundna egenskapskontroller, som kommer att ske både internt och externt av rutinerade besiktningsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Stora Höga får tillåtelse att märka ”Certifierad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder i Stora Höga skapar uppståndelse

Igenom Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att separera 2 skilda företag som jobbar med bilar i Stora Höga. I kretsen av de behöriga förekommer behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beror det på att enbart originalkomponenter användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har tillgång till betydligt billigare delar och är således mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som väcker mest engagemang. Deras priser är fantastiska. Begagnade bilkomponenter demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa miljövillkor i återvinningsbestämmelsen drevs massa skrotnings företag att avveckla eller lägga om kurs till personbilsrestaurering istället för skrotning av bilar. Och det finns ännu bilskrotar med illegala insamlingsställen för fordonsägare, som behöver återvinna sin bil. En del skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Volvo bärgas kostnadsfritt”, eller ”bra betalning för defekta fordon”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt miljölagbalken ansvarar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte behöriga bilverkstäder eller skrotar i Stora Höga används.