Bilverkstäder i Åstorp konkurrerar på olika villkor

Har det utbredda fusket inom bilverkstäderna avtagit? Förmodligen både ja och nej. Enligt en försåtlig manipulering av fel på olika fordon överlämnades dessa in för anpassning och lagning. Förutom de sammanställda tillskrivna felaktigheterna var övrig klass utan anmärkning. Fler redogörelser om överlagda och påvisade oegentligheter föranledde Kalla fakta till närmare granskning hos olika företag som jobbar med bilar. Ihop med Bilmännens Riksförbund kontrollerades bilfirmorna. Slutsatsen blev nedslående. Det visade sig vara mer vanligt än vad man tror, att verkstäderna konsekvent lurade bilinnehavare att erlägga pengar för inte verkställda renoveringar. Av 8 övervakade bilfirmor var det blott en, som klarade granskningen. På grund av att det tillika drabbade respekterade och etablerade bilfirmor trädde Konsumentverket snabbt in på banan. Men flera påhittade företag som jobbar med bilar utan redogörelse, finns inte alls på skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Bolag som arbetar med personbilar i Åstorp tillhandahåller olika beskaffenhet

Hallå Konsument och ARN har beivrat företag som jobbar med bilar vid flertal gånger för att medföra ordning i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom branschkontraktet “Bilföretagens reparationskrav.” MRF, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade dock inte att frambringa ökad tillit. Det förmådde MRF och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetssystem till sina medlemmar. Standarden börjar med upprepade egenskapskontroller, som kommer att äga rum både internt och utomstående av rutinerade besiktningsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Åstorp får tillstånd att märka “Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.

Små företag som håller på med fordonsrestaurering i Åstorp väcker intresse

Igenom Hallå Konsument intrång är det enkelt att separera 2 skilda bilverkstäder i Åstorp. Bland de behöriga återfinns auktoriserade bilverkstäder med tämligen saltade kostnader för renoveringar. Kanske beroende på att uteslutande originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har access till mycket mer prisvärda delar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bilföretagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade bilkomponenter nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda naturkrav i bilskrotsstadgan förmåddes många bilmonteringar att avveckla eller lägga om fokus till fordonsrenoveringar snarare än för bilskrotning. Och det finns även fortsättningsvis bilskrotar med förbjudna insamlingsområden för bilägare, som skall skrota bilen. En del uttjänta bilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som “trasig Renault bärgas utan kostnad”, eller “stor betalning för defekta bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för skrotbilar. Enligt naturlagen ansvarar bilinnehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Åstorp används.