Oseriösa bilverkstäder i Åseda förtjänar sitt dåliga rykte

Aktörer som håller på med bilreparationer i Åseda har kommit in i en ond spiral. Och det är många omständigheter som är orsaken. Den här affärsgruppen konkurrerar, just som andra, med fingerade bilföretag på olika premisser. Miljövårdsverket tycks enbart kunna aktivt ingripa på missförhållande genomförda av registrerade bolag. Och trots att flera oärliga ”företag” expanderar till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga till följd av utebliven bokföring. Men mycket är också självförvållat. De registrerade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade monopol till ett bilmärke, och kunde ha ockerpriser. Konsekvensen blir enbart att de tvingar fordonsägare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att hålla i sin egen plånbok. Och det usla ryktet, som uppkommit blir besvärligt att få tillbaka.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Åseda distribuerar olika standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal situationer för att framkalla stadga i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom branschkontraktet ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att skapa högre tilltro. Det förmådde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentssystem till bolagen. Nivån grundar sig på regelbundna egenskapskontroller, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av duktiga kontrollanter. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Åseda får tillåtelse att märka ”Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.

Små aktörer som håller på med fordonsreparationer i Åseda väcker engagemang

Via Hallå Konsument intrång är det inte svårt att urskilja två skilda bilverkstäder i Åseda. I kretsen av de certifierade finns märkesverkstäder med väldigt saltade kostnader för renoveringar. Kanske beroende på att uteslutande originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har möjlighet till betydligt billigare delar och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bolagen” som väcker mest entusiasm. Priserna de har är fantastiska. Beg. delar nerskruvna från en skrot med självplock ger nog ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Via Miljövårdsverkets hårda klimatanspråk i återvinningsförordningen drevs flera skrotar att avveckla eller byta fokus till fordonsreparationer snarare än för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande bilskrotar med illegala insamlingsområden för bilinnehavare, som skall skrota sitt fordon. Flera skrotbilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Jaguar hämtas avgiftsfritt”, eller ”hög betalning för defekta fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med klimatbalken ansvarar bilinehavaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och borttagen på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Åseda används.