Bättre kontroll hos bilverkstäder i Veinge

Numera försöker verkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas dessa på den krassa verkligheten. Teknikens Värld rapporterar om en riggad fälla för bestämda företag runt om i landet. Och konsekvensen är sorgligt. Hissnande är att 7 av åtta kontrollerade bilverkstäder lyckades inte ställa allt till rätta vid servicen. En del hittade till och med på egna fel som inte fanns, men reparerades mot ersättning. Bilexperten pekades ut som en av syndarna. Och det är många tusenlappar som bilägare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Veinge. Men de kan ta skyhöga betalningar helt legitimt. Motpol är de små fingerade och prisvärda “bilföretagen”, som tjänar stora pengar på bristande redogörelse.

Verkstäder i Veinge presterar skilda kvalitet

Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga tillfällen för att framkalla stadga i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensöverenskommelsen “Verkstadens renoveringsförutsättning.” MRF, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att upprätta ökad tilltro. Det medförde MRF och Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) att designa ett nytt kvalitetssystem till företagen. Normen startar med ordentliga egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både inifrån och utifrån av kunniga kontrollanter. Alla behöriga företag som jobbar med bilar iVeinge får tillstånd att signera “Behörig Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder i Veinge väcker intresse

Igenom Konsumentverket inblandning är det lätt att separera 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Veinge. Bland de auktoriserade existerar auktoriserade bilverkstäder med tämligen dyra reparationer. Kanske beroende på att bara originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har tillgång till avsevärt billigare bildelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bolagen” som väcker mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Beg. bilkomponenter demonterade från en bilskrot med självplock ger eventuellt ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets hårda miljöföreskrifter i bilskrotningsbestämmelsen förmåddes otaliga bilmonteringar att stänga eller ändra kurs till fordonsrestaurering som alternativ för bilskrotning. Och det finns alltjämt skrotföretag med olagliga insamlingsområden för bilägare, som behöver skrota bilen. Otaliga skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med god skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “kasserad Nissan bärgas gratis”, eller “hög ersättning för kasserade fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken borgar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte auktoriserade bilverkstäder eller bilskrotar i Veinge anlitas.