Bilverkstäder i Veddige på gott och ont

Aktörer som håller på med bilreparationer i Veddige har kommit in i en ond cirkel. Det är flera förhållanden som är orsaken. Den här branschen konkurrerar, precis som andra, med fingerade bolag på olika krav. Myndigheterna verkar endast kunna handla på missförhållande genomförda av registrerade firmor. Och trots att flertalet oärliga “bolag” breder ut sig till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga i och med utebliven redovisning. Men det finns förklaringar. De registrerade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade ensamrätt till ett bilmärke, och kunde begära hutlösa priser. Resultatet blir enbart att de driver bilinnehavare till de oseriösa aktörerna. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att hålla i sin egen plånbok. Och det usla ryktet, som uppstått blir tufft att återfå.

Bolag som arbetar med bilar i Veddige presterar olika egenskaper

Konsumenternas och ARN har läxat upp bilverkstäder vid flertal tillfällen för att medföra disciplin i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i tre organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschuppgörelsen “Bilföretagens reparationskriterium.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att åstadkomma högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsklassificering till sina medlemmar. Normen grundar sig på upprepade kvalitetskontroller, som kommer att äga rum både inifrån och externt av skickliga inspektörer. Alla godkända bilverkstäder i Veddige får befogenhet att stämpla “Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små verkstäder i Veddige skapar engagemang

Igenom Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att märka 2 olika företag som jobbar med bilar i Veddige. Bland de certifierade existerar märkesverkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beroende på att uteslutande originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har tillgång till mycket mer prisvärda reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “företagen” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade reservdelar demonterade från en bildemontering med självplock ger nog ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa klimatkrav i bilskrotsförordningen pressades många bilmonteringar att upphöra eller lägga om ändamål till personbilsreparationer snarare än för bildemontering. Och det finns än idag skrotföretag med illegala insamlingsställen för bilägare, som skall skrota en bil. Otaliga skrotbilar återförs i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “uttjänt Volvo bärgas utan kostnad”, eller “bra ersättning för skrot fordon”, visar att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken garanterar bilinehavaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och avfärdad på Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Veddige utnyttjas.