Numera är det inte längre krångligt att beställa en akut tid för bilkontroll i Gnosjö. Efter lång tid med ensamrätt försvann AB svensk bilprovnings monopol och andra företag välkomnades. Så under de senaste tio åren har mängden bilprovningsföretag mångdubblats. Konkurrensen har även inom den här verksamhetsområdet blivit tuff. Bra introduktions- eller drivepriser återkommer ideligen. Flygbladen fyller brevlåderna med alla förslag. Tiden, då beställningen skulle utföras flera veckor före, är ett minne blott. Men arbetsproceduren för personbilgranskning i Gnosjö är densamma. Och resultatet likaså. Den ängsliga bilinnehavaren hyser farhågor för lagningskostnad för hittade brister och påpekanden. Bilverkstäderna kalkylera med inkomstbringande reparationer och en godkänd bildemontering vet, att flera bilar får klagomål av grupp 3-nivå. Som så många år tidigare närmar sig stadiet för ansträngning.
Förändrade regler för bilkontroll i Gnosjö resulterar ofta till böter
Men enstaka föreskrifter har just förändrats. Nu gäller inte kontrolltidpunkten som utgår ifrån nummerskyltens sista siffra. inte ens den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för bilinnehavaren personligen att bevaka tillfälle för personbilsbesiktning i Gnosjö. Vid försummelse med detta får bilen körförbud. Och skulle personbilen stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är bilinnehavarens skyldighet att känna till det här faktumet. Statskassan beräknas emellertid växa med ett antal miljoner kronor från oaktsamma bilägare.
Bilägare bestämmer personligen tillfälle för bilinspektionen i Gnosjö
Men man kan själv styra, när den 1 kontrollen i Gnosjö ska verkställas. Inte senare än tre år efter att bilen tagits i bruk skall detta ske. Andra gången är efter 24 månader. Sedan måste personbilen kontrolleras årligen. På Trafikstyrelsens internetplats kan datumangivelse enkelt anträffas. Öppna deras hemsida och skriv in registreringsnumret, så återfinns datumet där. Felaktigheterna eller defekterna som iakttas delas in i 3 kategorier. En nivå ett-anmärkning har den betydelsen att den måste lagas inför nästa års-granskning. Ett kategori två-anmärkning har den betydelsen, att det ska fixas inom 30 dagar med ombesiktning som påföljd. Klass 3-påpekande är ett säkerhetsfel, som innebär körförbud direkt. Fordonet får inte köras från bilkontrollen i Gnosjö. Och detta leder ofta till återvinning på en auktoriserad skrothandlare, som har tillstånd att skrota bilen med skrotningsbevis för avregistrering. Uppmärksamma att flera missar att åtgärda enkla klass 1-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en klass med begäran på efterkontroll vid framtida besiktning.
Meningslösa felaktigheter observeras av bilbesiktningen i Gnosjö
Det finns tid och pengar att spara vid en lätt självkontroll inför besiktningen i . Märkligt nog är det felaktigheter med lätta ingripanden, som blottar nivå två-felaktigheterna. Ett utfört lampbyte medför flera tillfällen, att fordonet godtas utan efterkontroll för bilkontrollen i Gnosjö. Skyltlampor leder statistiken, men skuggas efteråt av positions- och halvljus-anmärkningar. Byte av en söndrig ljuskälla kan kanske synas bångstyrig för många. Men det återfinns enkla anvisningar med bilder för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på äldre bilar är att lambdasondens varningslampa på instrumentbrädet inte släcks. De flesta fordonsinspektörer observerar den listiga trickset att peta dän instrumentbelysningen. Men oriktigheten visar på, att bilen drar omotiverat mycket bensin, så koldioxidutsläppet ökar nog över max godkänd. Sensorn är placerad på bilskrot avgasröret vid katalysatorn och är lätt att växla. Den kan inhandlas till Ferrari från MärkesDemo.se under tusenlappen. Faran är stor att det här enkla bristen kan ses som en defekt i katalysatorn. I dessa fall kan omkostnaden för somliga fordonsmärken vara mer än trettio tusen kr. Också klagomål på däckdjup är frekventa för bilinspektionen i Gnosjö. Statistiskt är det en del som måste på efterkontroll med nya hjul. Det är konstigt, eftersom det är väldigt lätt att kolla för fordonsägaren. Kraven är åtminstone 1,6 millimeter mönster på sommarväglag och 3,0 mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 millimeter. Så provning under vintern kan förorsaka obefogade bekymmer. Men med enkla verktyg kan kostnaden, till följd av den årliga personbilsgranskningen i Gnosjö, förbli låg av den kloke bilägaren.