Får man har skrotbilar på sin tomt?

Avställd bil uppställd på en villatomt

Har bilen blivit stående för länge?

Vi hämtar bilen på din tomt – även om den inte går att köra eller saknar delar. Fast besked och ingen bortforslingsavgift.

Avställd bil eller skrotbil – var går gränsen?

Det här säger lagen

Viktigt att veta: om kommunen tvingas forsla bort ett fordonsvrak debiteras du som ägare kostnaden för både flyttning och skrotning – ofta 2 000–3 500 kr – och du får ingen ersättning. Lämnar du istället in bilen medan den är komplett vänder ekonomin: då slipper du avgiften och kan få betalt för bilen istället.

Vad händer om kommunen ingriper?

Så slipper du problemet – lämna bilen medan den har värde

Så går det till – steg för steg

  1. Boka hämtning. Kontakta oss med bilens registreringsnummer och var den står, så bokar vi en tid som passar dig.
  2. Vi hämtar bilen. Vi hämtar bilen på din tomt med flak, även om den inte går att köra eller saknar delar.
  3. Du får mottagningsbevis. Du får ett mottagningsbevis och bilen transporteras till vår partner LG Bildemontering i Agnesberg för auktoriserad skrotning.
  4. Avregistrering och ersättning. Bilen avregistreras hos Transportstyrelsen och du får din ersättning utifrån bilens skick och utrustning.

Dags att bli av med bilen på tomten?

Vi hämtar i hela Göteborgsregionen och Bohuslän. Fast besked direkt – inga avgifter för en komplett bil.

Vanliga frågor

Får man ha en avställd bil på sin egen tomt?

Ja, normalt får du ha en avställd bil på din egen tomt så länge den inte läcker vätskor, blir en olägenhet för grannarna eller utgör en miljöfara.

När räknas bilen som ett fordonsvrak?

När bilen är övergiven, har ringa eller inget värde och är i dåligt skick. Då kan kommunen klassa den som fordonsvrak, alltså en skrotbil.

Kan kommunen tvinga mig att ta bort bilen?

Ja. Med stöd av plan- och bygglagen och miljöbalken kan kommunen förelägga dig att ta bort bilen, ibland förenat med vite.

Vem betalar om kommunen forslar bort bilen?

Fordonsägaren. Om kommunen forslar bort ett fordonsvrak debiteras du kostnaden för flyttning och skrotning, och du får ingen ersättning.

Är det olagligt att låta en bil stå och förfalla på tomten?

Det kan vara det. Att förvara en bil så att den läcker olja eller andra vätskor kan vara nedskräpning eller miljöbrott enligt miljöbalken.

Hur blir jag av med bilen utan kostnad?

Lämna in den medan den fortfarande är komplett. Då hämtar vi den utan kostnad och du kan få ersättning istället för att riskera en bortforslingsavgift.

Vi hämtar i hela Göteborgsregionen