Billiga besiktigade Fiat-Croma går mot den allmänna riktningen av svårsålda varor. Den fortgående Covid-19 har bedövat Kållered och vissa andra regioner. Och framtiden är ju oklar, på grund av detta väljer de flesta att bevara i sina pengar tills någon ändring inträffar.
Köp av moderna personbilar ligger numera inte som något prioriterat utgiftsslag i hushållsbudgeten. Några har till och skrota bilen i Kållered och köpt en äldre bil som är avregistrerad och totalt upp rostad. Men bra kördugliga Fiat-Croma går tvärsemot andra fordon. Köpbehovet har inte någon gång varit så kraftig som den är nuförtiden.
Förklaringen är spartanskt. Än idag skall de flesta köra till arbetsplatser, affärer eller någon fritids sysselsättningsplats. Många av de här åkturerna förekommer med kommunala bussar. Det är likaså det färdsättet som beslutas igenom olika politiska fastställande. Så för att hindra bilåkandet har dieselpriser höjts, Bonus-Malus har chockhöjt bilskatten också skatt på trängsel har lanserats. Alla riktade politiska insatser har förstås utmynnat till ökade bussresor, samt att familjens andra-bil sålts
Fiat-Croma konkurrerar med kollektivtrafiken
Generella råd från Regeringen, som 2 meters avstånd samt munskyddens lägre relevans, har höjt vanligt folks motvillighet att resa spårvagn. Att Transportstyrelsen också uppmanar vanligt folk att beställa registreringsbevis till bilen för skrotning.
Men alla av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att ordna fram ytterligare en gammal Fiat-Croma, så att alla i hushållet kan färdas på ett betryggande vis. Det går alltid att köpa begagnade bildelar på bildemonteringen i Kållered ifall bilen börjar krångla.
För referenserna i all anseende, fungerar nog 2 m-riktlinjen för sittande människor. Men för människor i omlopp på svårframkomliga ytor låter det mer som en framtidsvision. Av den orsaken ska inhandlade av en andrabil ställas i främsta rummet.
Uttjänta Fiat-Croma rullar vidare
Prisvärda kördugliga Fiat-Croma med stora CO2föroreningar och oduglig trafiksäkerhet kan i flertalet fall betraktas som fordonsvrak. Frånsett att skrota bilen har de blivit begärlig för den organiserade kriminaliteten för laglös utförsel av övergivna bilar i första hand till Afrika.
Vilken bilskrot betalar bäst? Där är förtjänsten ca 10 gånger större än liknande svenska priser. Och det har startats flertalet mindre bilverkstäder, som med anspråkslösa medel kan få rostiga trafikfarliga Fiat-Croma godkända genom en bilprovningen. Så kampen existerar allaredan för familjefadern, som är på jakt efter en billig gammal andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-Croma
Godkända skrotföretag, som normalt kasserar bilskrot Kållered bilen för demontering, frestar bilägare med skrotintyg och stora ersättningar. Några naturkamrater har föredragit att lämna personbilarna här med god ansvarskänsla, igenom att upphöra med mer körning av försvagning och lägre trafiktrygga fordon.
Men genom farhågan att åka tåg har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De kasserade fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och säkerhetsförfrågan kommer i skuggan av hushållets trygghet under tvungna turer. Så dessa bra kördugliga Fiat-Croma spyr däremot ut massor av koldioxid. Ur klimatsynpunkt vrids klockan tillbaka otal decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer det förbli så här för alltid?