Stämpeln ”Kontrollerad Bilverkstad” i Upplands-Bro höjer statusen

Företag som jobbar med bilar i Upplands-Bro förlänger personbilens ålder på ont och gott. En ålderstigen och trasig bil borde ur miljöaspekt överlämnas in till en skrot med reg. bevis del 2 och skrotas. Men i många fall baserat på renoveringskostnaden. Höra med pris från märkesverkstad, med ocker priser, finns troligtvis inget alternativ än att låta en bildemontering ta hand om den. Utvecklingen till allt högre reparationskostnaden har uppmärksammats hos andra registrerade bilfirmor. Det har medfört att Hallå Konsument och ARN fått in massor av beskyllningar för brister med krav på betalning. Det väckte även Svenska Dagbladets intresse. Så tillsammans med MRF gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev skrämmande. Bara en av åtta undersökta företag som jobbar med bilar hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till fordonsägarna. Det anträffades stora och allmänt accepterade bilverkstäder bland de anklagade, så nu kunde en gedigen sanering väntas inom yrkesgrenen. Men de mindre och oseriösa verkstäderna har alltid slunkit förbi myndigheters försök till revision. De kan, med sin otillräcklighet på redovisning, fortgå som vanligt utan besvärlig intrång.

Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Upplands-Bro presterar skilda kvalitet

Konsumenternas och ARN har ingripit företag som jobbar med bilar vid många stunder för att få ordning i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i tre grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen ”Bilföretagens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att skapa högre tillit. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsplan till bolagen. Modulen grundar sig på regelbundna kvalitetsinspektioner, som kommer att inträffa både inifrån och utifrån av kompetenta tillsynsmän. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Upplands-Bro får befogenhet att signera ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små firmor i Upplands-Bro väcker intresse

Via Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att separera två olika bilverkstäder i Upplands-Bro. Bland de godkända existerar behöriga verkstäder med relativt dyra renoveringar. Förmodligen beror det på att uteslutande originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har access till betydligt billigare delar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”verkstäderna” som väcker mest engagemang. Deras priser är oslagbara. Begagnade delar demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i bilskrotsförordningen pressades många bilskrotar att avveckla eller byta inriktningen till fordonsrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det finns fortfarande skrotföretag med lagstridiga insamlingsställen för ägare, som skall återvinna sin bil. Massor skrotbilar förs åter i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som ”gammal Ford hämtas gratis”, eller ”hög betalning för defekta bilar”, visar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med miljölagbalken ansvarar bilägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Upplands-Bro anlitas.