MRF’s nya normer gynnar bilverkstäder i Täby

Som ett resultat av personbilens allt fler el komponenter krävs det vanligtvis en påhälsning hos en behörig verkstad i Täby för att rätta till små felaktigheter. Ingen funderar på reparationskostnader under garantitiden. Biltillverkaren ersätter, så det är bara att åka med fordonet till en certifierad bilverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Företag som jobbar med bilar skickar svindyra räkningar. Via Personbilens Riksförbunds riggade besiktning avslöjades bedrägerir, som gav bilverkstäderna ett skadade anseende. Det bevisades, att cirka nittio procent av bilverkstäderna avsiktligt blåste fordonsägare på enorma summor. Att några falska aktörer som håller på med bilreparationer förvandlar uttjänta fordon från Täby till trafik- och miljöfarliga bilar, behagar inte heller en klimataktivist.

Bolag som jobbar med personbilar i Täby tillhandahåller skilda kvalitet

Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid flera tidpunkter för att framkalla struktur i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i tre arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensöverenskommelsen “Bilverkstadens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade dock inte att frambringa högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt sorteringsklassificering till företagen. Normen startar med regelbundna kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och externt av rutinerade inspektörer. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Täby får tillstånd att märka “Berättigad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre firmor i Täby skapar engagemang

Genom Konsumenternas intrång är det lätt att märka två annorlunda bilverkstäder i Täby. I kretsen av de certifierade återfinns märkesverkstäder med mycket saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beror det på att bara originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har åtkomst till avsevärt billigare bildelar och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bolagen” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa klimatvillkor i återvinningsbestämmelsen drevs massa skrotnings företag att upphöra eller lägga om kurs till personbilsrestaurering snarare än för demontering av fordon. Och det finns alltjämt bilskrotar med lagstridiga insamlingsställen för bilägare, som behöver skrota en bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med god skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som “trasig Opel bärgas kostnadsfritt”, eller “hög med pengar för defekta personbilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med miljöbalken ansvarar ägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotar i Täby används.