Nedslående granskning påverkar bilverkstäder i Tomtebo negativt

Till följd av personbilens allt fler el komponenter krävs det ofta ett besök på en certifierad bilverkstad i Tomtebo för att laga till mindre fel. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Bilfabrikantern ersätter, så det är endast att lämna bilen till en certifierad bilverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Bilverkstäder sänder skyhöga fakturor. Genom Bilmännens Riksförbunds riggade inspektion avslöjades falsarier, som gav bilverkstäderna ett skamfilat anseende. Det synliggjordes, att c.a 90 procent av företagen medvetet lurade fordonsägare på avsevärda summor. Att några fiktiva företag som jobbar med bilar fixar uttjänta bilar från Tomtebo till trafik- och miljöfarliga fordon, tilltalar inte heller en miljökämpe.

Aktörer som håller på med bilreparationer i Tomtebo tillhandahåller olika egenskaper

Konsumenternas och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal gånger för att medföra struktur i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i tre organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-kontraktet ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade ändå inte att skapa högre förtroende. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsklassificering till företagen. Modulen startar med upprepade egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av rutinerade tillsynsmän. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Tomtebo får licens att märka ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder i Tomtebo väcker uppståndelse

Via Konsumentverket intrång är det okomplicerat att märka 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Tomtebo. Bland de ackrediterade återfinns märkesverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Möjligtvis beroende på att uteslutande originalkomponenter brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mr auto har tillgång till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är fenomenala. Begagnade reservdelar tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens hårda klimatvillkor i bilskrotningsförfattningen drevs flera bilskrotar att avveckla eller byta nisch till personbilsreparationer som alternativ för demontering av fordon. Och det förekommer ännu bildemonteringar med olagliga uppsamlingsställen för fordonsägare, som behöver skrota en bil. Många skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Rolls Royce bärgas gratis”, eller ”stor ersättning för kasserade personbilar”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. Enligt klimatlagen garanterar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad på Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara konsekvenser om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Tomtebo används.