Det förekommer flera olika bilverkstäder i Tomelilla att välja mellan, när en fordonsägare skall få hjälp att laga bilen. Beroende på om personbilen är äldre och reparationskostnaden stor finns emellertid alltid en bilskrot som valmöjlighet till en kostnadskrävande verkstad. Ett omkostnadsbud från en certifierad bilverkstad kommer troligen bilinnehavaren att bry sig om. De auktoriserade verkstäderna fortlever i sina gamla monopolställningar, då man kunde salta notan rejält. Det här gynnar bara konkurrenterna, som på grund av odugliga myndigheter kan fixa samma reparationer till en bråkdel av pengarna. Den ytterst stora skillnaden igenom konkurrens på olika kriterium, hjälper de lagstridiga verkstäderna mer än i andra branscher i landet. Det är förbluffande att se dessa breda ut sina marknadsföring i nätet och pressen vid sidan om registrerade och seriösa verkstäder i Tomelilla erbjudande.
Bolag som jobbar med personbilar i Tomelilla presterar skilda egenskaper
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga gånger för att framkalla disciplin i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-överenskommelsen “Verkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att upprätta högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsplan till sina medlemmar. Nivån startar med regelbundna egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av kunniga besiktningsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Tomelilla får medgivande att signera “Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små bilverkstäder i Tomelilla väcker engagemang
Via Hallå Konsument inblandning är det inte svårt att separera två olika företag som jobbar med bilar i Tomelilla. Bland de ackrediterade återfinns behöriga verkstäder med relativt dyra lagningar. Förmodligen beroende på att enbart originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har åtkomst till avsevärt billigare reservdelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bolagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är makalösa. Begagnade delar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa naturkrav i återvinningsbestämmelsen tvingades otaliga skrotar att avveckla eller ändra mål till bilreparationer istället för återvinning. Och det förekommer ännu skrotföretag med illegala uppsamlingsställen för fordonsägare, som måste återvinna sin bil. Många skrotbilar återförs i trafik via fiffel med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “uttjänt Camaro bärgas utan kostnad”, eller “stor med pengar för skrot fordon”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt naturbalken garanterar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Tomelilla utnyttjas.