Bilverkstäder i Torekov på gott och ont

Det finns många olika företag som jobbar med bilar i Torekov att besluta mellan, när en ägare måste få hjälp att fixa bilen. Beroende på om fordonet är gammal och lagningskostnaden hög finns ändå alltid skrotning av bilen som alternativ till en dyr verkstad. Ett omkostnadserbjudande från en märkesverkstad kommer antagligen ägaren att sätta i halsen. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i sina gamla monopolställningar, då man besatt ensamrätt att laga bilarna. Det här gynnar bara konkurrenterna, som tillföljd av slappa myndigheter kan uträtta samma reparationer till en bråkdel av pengarna. Den oerhört stora avvikelse genom konkurrens på skilda kriterium, gagnar de lagstridiga verkstäderna mer än i andra branscher i landet. Det är häpnadsväckande att se dessa breda ut sina annonser i Google och media vid sidan om registrerade och skattebetalande bilfirmor i Torekov sortiment.

Affärsverksamheter som arbetar med bilar i Torekov levererar skilda kvalitet

Konsumentverket och Arn & Company AB har beivrat bilverkstäder vid åtskilliga tidpunkter för att framkalla ordning i en djungel av områdets bedrägerier. Det har medfört i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrenskontraktet “Bilverkstadens renoveringsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade ändå inte att frambringa högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Nivån bygger på ordentliga egenskapsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och externt av kompetenta besiktningsmän. Alla legitimerade bilverkstäder i Torekov får befogenhet att signera “Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilverkstäder i Torekov dra till sig engagemang

Via Konsumentverket ingripande är det lätt att märka två skilda företag som jobbar med bilar i Torekov. Bland de auktoriserade återfinns auktoriserade bilverkstäder med tämligen dyra lagningar. Eventuellt beror det på att endast originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har tillgång till mycket mer prisvärda reservdelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bolagen” som skapar mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Beg. bildelar tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Via Länsstyrelsens tuffa naturanspråk i återvinningsstadgan förmåddes många bilmonteringar att sluta eller skifta fokus till bilrestaurering istället för bilskrotning. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med olagliga insamlingsområden för ägare, som behöver skrota bilen. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, medan andra exporteras illegitimt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “uttjänt Lanzia hämtas gratis”, eller “stor med pengar för kasserade fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. Enligt naturlagen borgar ägaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Torekov utnyttjas.