MRF försöker rentvå bilverkstäder i Valdemarsvik

Bilverkstäder i Valdemarsvik har kommit in i en ond spiral. Och det är en del förhållanden som är orsaken. Den här branschen konkurrerar, just som andra, med uppdiktade bilföretag på olika villkor. Miljövårdsverket verkar bara kunna aktivt ingripa på oegentligheter genomförda av auktoriserade företag. Även fast att flera opålitliga ”företag” expanderar till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga i och med utebliven redovisning. Men mycket är också självförvållat. De registrerade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade monopol till ett varumärke, och kunde begära hutlösa priser. Konsekvensen blir enbart att de driver fordonsägare till de oseriösa verkstäderna. Det har alltid varit en överlevnadsinstinkt att spara sina pengar. Och det odugliga ryktet, som uppkommit blir tufft att tvätta bort.

Bilverkstäder i Valdemarsvik distribuerar olika kvalitet

Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid många stunder för att få disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har medfört i tre organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar via fackavtalet ”Bilverkstadens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att upprätta ökad tillit. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassifikation till sina medlemmar. Normen bygger på upprepade kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både internt och externt av kompetenta kontrollanter. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Valdemarsvik får tillåtelse att signera ”Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som sysslar med fordonsreparationer i Valdemarsvik väcker intresse

Igenom Hallå Konsument inblandning är det enkelt att urskilja 2 olika bilverkstäder i Valdemarsvik. I kretsen av de legitimerade förekommer auktoriserade bilverkstäder med väldigt saltade kostnader för reparationer. Förmodligen beror det på att bara originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har access till betydligt billigare komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bolagen” som skapar mest intresse. Deras priser är oöverträffliga. Beg. bilkomponenter tagna från en skrot med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets tuffa miljökrav i bildemonteringsförordningen tvingades massa skrotar att upphöra eller lägga om ändamål till bilreparationer snarare än för skrotning av bilar. Och det finns fortfarande bildemonteringar med lagstridiga insamlingsområden för ägare, som behöver skrota en bil. Otaliga uttjänta bilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”gammal Citroen bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög ersättning för skrot bilar”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt naturlagen ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Valdemarsvik anlitas.