Det förekommer verksamhetsområden, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla segment från registrerade bilmärken till falska “rörelser” med ingen bokföring. Den snedvridna kampen om kunderna finns i alla branscher. Och det behövs ingen betydande kännedom att hålla Transportstyrelsen bortom de väl synliga men oreggade eller kumpan-ägda “bolagen”. Och det föreligger fler brister och felaktigheter på företag, som är mycket dåligt för bilverkstäderna. Sjukt höga offerter, avsiktlig mygel med inte uträttat jobb samt krav på betalning av påhittade brister, bör sända en stor del av branschen till skattemyndigheterna. De registrerade verkstäderna i Valbo jobbar legitimt kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget märke, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesbilverkstäderna verkar inte ha begripit, att den glada tiden är slut. Kalla Faktas avslöjade av fusk och bedrägligt förfarande igenom manipulerade fordon på 7 av åtta företag som jobbar med bilar i Sverige. Det utlöste arbetslusten hos berörda organisationer.
Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Valbo presterar skilda egenskaper
Konsumenternas och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal tidpunkter för att få struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar via fackkontraktet “Bilföretagens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att upprätta ökad tillit. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentsklassifikation till företagen. Normen startar med ordentliga egenskapsövervakningar, som kommer att ske både internt och utomstående av skickliga besiktningsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Valbo får status att märka “Certifierad Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre företag i Valbo dra till sig uppståndelse
Via Konsumenternas inblandning är det lätt att skönja 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Valbo. Bland de behöriga återfinns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt kostsamma renoveringar. Eventuellt beroende på att uteslutande originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har access till mycket billigare bildelar och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa “verkstäderna” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är fantastiska. Beg. bilkomponenter tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa naturföreskrifter i bilskrotningsstadgan drevs otaliga bilskrotar att stänga eller byta kurs till fordonsreparationer som ersättning för bildemontering. Och det förekommer alltjämt skrotfirmor med förbjudna uppsamlingsområden för bilägare, som måste skrota sitt fordon. Många uttjänta bilar förs åter i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med god intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “fördärvad Rolls Royce hämtas utan kostnad”, eller “stor betalning för trasiga fordon”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med miljölagbalken garanterar bilägaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte seriösa aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Valbo anlitas.