Numera försöker fordonsverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre grundas dessa på den krassa sanningen. Motormännen redogör om en manipulerad fälla för bestämda bolag runt om i landet. Och konsekvensen är beklämmande. Hissnande är att 7 av 8 granskade verkstadsföretag lyckades inte ställa allt till rätta vid servicen. Somliga hittade till och med på egna fel som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Bilexperten anklagades som en av syndarna. Och det är många hundralappar som ägare plockas på. Mygel har inte drabbat märkesverkstäderna i Timmernabben. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt lagligt. Motpol är de mindre fiktiva och prisvärda “firmorna”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.
Affärsverksamheter som jobbar med bilar i Timmernabben presterar olika standard
Konsumentverket och ARN har ingripit företag som jobbar med bilar vid antal tidpunkter för att få struktur i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i 3 arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar via fackuppgörelsen “Bilverkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att frambringa ökad anseende. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringsklassifikation till bolagen. Standarden grundar sig på upprepade kvalitetskontroller, som kommer att hända både internt och utomstående av kompetenta inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Timmernabben får medgivande att signera “Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små verkstäder i Timmernabben dra till sig intresse
Via Hallå Konsument inblandning är det enkelt att märka 2 annorlunda bilverkstäder i Timmernabben. Bland de certifierade existerar auktoriserade bilverkstäder med väldigt kostsamma lagningar. Kanske beroende på att enbart originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har access till avsevärt billigare bilkomponenter och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “bilföretagen” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är fenomenala. Beg. bilkomponenter demonterade från en skrot med självplock ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets tuffa klimatföreskrifter i bilskrotsförordningen förmåddes otaliga bilmonteringar att sluta eller ändra nisch till personbilsrestaurering snarare än för bildemontering. Och det finns än idag skrotfirmor med illegala uppsamlingsområden för fordonsägare, som behöver skrota bilen. Massor uttjänta bilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “uttjänt Fiat bärgas utan kostnad”, eller “bra med pengar för kasserade bilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med naturbalken borgar fordonsägaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Timmernabben anlitas.