Motorbranschens Riksförbund styr kvaliteten hos bilverkstäder i Salem

Aktörer som håller på med bilreparationer i Salem förlänger personbilens livslängd på ont och gott. En ålderstigen och skadad personbil bör ur natursynpunkt lämnas in till en bilskrot med reg. bevis och återvinnas. Men i många fall beroende på renoveringskostnaden. Höra med pris från märkesverkstad, med svindyra priser, finns troligtvis inget val än att skrota bilen. Och trenden till allt växande reparationskostnaden har uppmärksammats hos andra behöriga bilföretag. Det har syftat till att Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden fått in många anklagelser för felaktiga krav på ersättning. Det framkallade också UG`s intresse. Så i sällskap med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev förfärande. Endast en av åtta testade aktörer som håller på med bilreparationer hade utfört arbeten utan att pungslå fordonsägarna. Det förekom stora och vedertagna bilföretag bland de namngivna, så nu kunde en ordentlig upprensning verkställas i yrkesgrenen. Men de små och opålitliga bilföretagen har alltid slunkit förbi skattemyndigheters försök till översyn. De kan, med sin avsaknad på bokföring, fortskrida som normalt utan besvärlig intrång.

Företag som jobbar med bilar i Salem distribuerar olika beskaffenhet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid antal stunder för att medföra ordning i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i tre organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrenskontraktet ”Bilföretagens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade ändå inte att åstadkomma högre förtroende. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetssystem till företagen. Nivån startar med bestämda egenskapsinspektioner, som kommer att hända både inifrån och utifrån av skickliga kontrollanter. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Salem får behörighet att signera ”Legitimerad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre verkstäder som sysslar med fordonsreparationer i Salem skapar intresse

Igenom Hallå Konsument intrång är det inte svårt att skönja 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Salem. Bland de certifierade förekommer auktoriserade bilverkstäder med relativt saltade kostnader för reparationer. Förmodligen beror det på att enbart originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har åtkomst till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”verkstäderna” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade bilkomponenter tagna från en skrot med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Länsstyrelsens hårda naturkrav i bilskrotsförfattningen tvingades flera bilmonteringar att upphöra eller skifta nisch till bilrenoveringar snarare än för demontering av fordon. Och det finns alltjämt bildemonteringar med lagstridiga uppsamlingsställen för bilägare, som måste skrota en bil. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra exporteras illegitimt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som ”fördärvad Saab bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög ersättning för söndriga bilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt intresse för uttjänta bilar. I enlighet med klimatbalken borgar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen hos Trafikverket. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Salem används.