På grund av fordonens allt fler el delar krävs det vanligtvis en påhälsning hos en märkesverkstad i Sollentuna för att rätta till små fel. Ingen tänker på reparationskostnader under garantitiden. Bilfabrikanterna ersätter, så det är endast att lämna fordonet till en certifierad bilverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Bilverkstäder skickar skyhöga räkningar. Genom Bilmännens Riksförbunds riggade kontroll blottades bedrägerir, som gav verkstäderna ett skadade rykte. Det bevisades, att nära nittio procent av bilverkstäderna avsiktligt vilseledde bilägare på gigantiska belopp. Att en del uppdiktade aktörer som håller på med bilreparationer förvandlar uttjänta bilar från Sollentuna till trafik- och klimatfarliga fordon, tilltalar inte heller en miljöaktivist.
Företag i Sollentuna distribuerar skilda kvalitet
Konsumenternas och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flera gånger för att bringa stadga i fordons branschens falsarier. Det har lett till i tre organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen “Bilverkstadens reparationskriterium.” MRF, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att skapa högre tillit. Det orsakade MRF och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Standarden grundar sig på återkommande kvalitetskontroller, som kommer att ske både inifrån och utomstående av erfarna tillsynsmän. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Sollentuna får licens att signera “Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små företag i Sollentuna väcker uppståndelse
Genom Konsumentverket inblandning är det okomplicerat att separera två annorlunda företag som jobbar med bilar i Sollentuna. Bland de certifierade existerar auktoriserade bilverkstäder med avsevärt kostsamma renoveringar. Förmodligen beror det på att uteslutande originalkomponenter brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har möjlighet till avsevärt mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som skapar mest engagemang. Deras priser är fantastiska. Begagnade komponenter demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa klimatkrav i bilskrotningsförordningen pressades flera skrotar att stänga eller lägga om mål till fordonsrenoveringar som ersättning för återvinning. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med förbjudna insamlingsområden för bilägare, som behöver skrota sitt fordon. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som “trasig Renault bärgas gratis”, eller “hög betalning för kasserade personbilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagbalken garanterar bilinnehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och borttagen hos Trafikstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Sollentuna utnyttjas.