Bilverkstäder i Bromma förnekar Uppdrag Gransknings anklagelser

Det är varje bilägares mardröm att hälsa på en opålitlig bilreparatör i Bromma. Även om en offert getts hittar den listige verkstadsägaren ofta påhittade brister, som lagas och tvingas ersättas. Svt refererar till Motormännens Riksförbund riggade felaktigheter till 8 olika bilverkstäder utspridda i hela sverige. Enbart en bilverkstad tog betalt för rätt lagning. De övriga 7 vilseledde fordonsägarna på åtskilliga tusenlappar. De certifierade verkstäderna har färdighet att skinna sina kunder på lagligt vis, under tiden avslöjades grova fuskmakare bland övriga företag som jobbar med bilar spridda i Sverige . De små fiktiva enmansföretagen utför lagningar med pirat delar till fantasipris. Men intresset för uttjänta fordon, som nyttjas kriminellt, har stigit påfallande. Och deras goda lönsamhet grundas inte på saltade fakturor.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Bromma levererar skilda standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid antal stunder för att få struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i tre arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensavtalet ”Bilföretagens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade ändå inte att skapa högre förtroende. Det medförde MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassificering till företagen. Modulen börjar med ordentliga kvalitetsövervakningar, som kommer att inträffa både internt och externt av kunniga besiktningsmän. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Bromma får tillstånd att signera ”Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små firmor i Bromma skapar engagemang

Via Hallå Konsument ingripande är det enkelt att urskilja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Bromma. I kretsen av de auktoriserade finns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt saltade kostnader för renoveringar. Kanske beror det på att enbart originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har tillgång till avsevärt billigare bilkomponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som väcker mest engagemang. Priserna de har är makalösa. Begagnade komponenter tagna från en skrot med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa miljövillkor i bildemonteringsförfattningen tvingades flera bilskrotar att upphöra eller byta ändamål till bilrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det förekommer fortfarande skrotfirmor med illegala insamlingsområden för ägare, som skall skrota en bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik igenom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som ”gammal Opel bärgas gratis”, eller ”hög betalning för kasserade bilar”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt intresse för skrotbilar. Enligt klimatbalken borgar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avregistrerad hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Bromma utnyttjas.