Många bilverkstäder i Vagnhärad har oförtjänt dåligt rykte

Nu försöker bilverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga rykte. Tyvärr baseras dessa på den krassa verkligheten. Teknikens Värld rapporterar om en riggad fälla för utvalda aktörer runt om i landet. Och resultatet är dystert. Hissnande är att 7 av 8 inspekterade bilverkstäder kunde inte på ett tillfredsställande sätt vid bilreparationen. Vissa hittade till och med på egna fel som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Bilexperten pekades ut som en av syndarna. Och det är flera tusenlappar som bilägare plockas på. Fusk har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Vagnhärad. Men de kan ta skyhöga betalningar helt legitimt. Motsatsförhållande är de små falska och billiga ”bilverkstäderna”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.

Affärsverksamheter som arbetar med bilar i Vagnhärad presterar skilda kvalitet

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga gånger för att få ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Bilverkstadens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att åstadkomma ökad tilltro. Det föranledde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt sorteringssystem till bolagen. Standarden startar med ordentliga kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både inifrån och utifrån av erfarna tillsynsmän. Alla godkända bilverkstäder i Vagnhärad får befogenhet att märka ”Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som sysslar med bilreparationer i Vagnhärad skapar entusiasm

Via Konsumenternas intrång är det inte svårt att urskilja 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Vagnhärad. Bland de auktoriserade finns auktoriserade bilverkstäder med tämligen dyra lagningar. Kanske beror det på att enbart originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har tillgång till mycket billigare reservdelar och är således mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Beg. reservdelar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa miljövillkor i återvinningsförfattningen pressades otaliga skrotar att upphöra eller skifta ändamål till personbilsrenoveringar som ersättning för skrotning av bilar. Och det finns alltjämt skrotfirmor med kriminella uppsamlingsområden för bilägare, som behöver återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med reg. beviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”trasig Rolls Royce bärgas gratis”, eller ”bra betalning för kasserade fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt klimatlagbalken borgar bilägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad hos Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte certifierade bilverkstäder eller skrotar i Vagnhärad anlitas.