Bilverkstäder i Vaggeryd ökar sitt intresse för skrotbil

Bilverkstäder i Vaggeryd har kommit in i en ond spiral. Och det är flera omständigheter som är orsaken. Den här affärsgruppen konkurrerar, just som andra, med påhittade bilföretag på olika premisser. Miljövårdsverket tycks bara kunna handla på missförhållande utförda av registrerade företag. Även fast att flertalet opålitliga ”bilverkstäder” breder ut sig till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga tillföljd av utebliven bokföring. Men mycket är också självförvållat. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade monopol till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Konsekvensen blir bara att de tvingar fordonsägare till de oseriösa verkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det dåliga ryktet, som uppstått blir tufft att tvätta bort.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Vaggeryd presterar olika standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid flera situationer för att framkalla ordning i fordons branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 organ, som leder sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensöverenskommelsen ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att upprätta högre tillit. Det föranledde MRF och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetssystem till sina medlemmar. Standarden grundar sig på periodiska egenskapsövervakningar, som kommer att hända både internt och utomstående av kunniga inspektörer. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Vaggeryd får tillåtelse att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre verkstäder som sysslar med bilreparationer i Vaggeryd väcker entusiasm

Via Konsumentverket intrång är det enkelt att märka två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Vaggeryd. Bland de auktoriserade förekommer märkesverkstäder med mycket dyra lagningar. Kanske beroende på att endast originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till mycket billigare bilkomponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som skapar mest intresse. Deras priser är makalösa. Begagnade komponenter tagna från en bilskrot med självplock ger möjligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Genom Naturvårdsverkets hårda miljökrav i bilskrotsbestämmelsen förmåddes massa bilskrotar att upphöra eller skifta ändamål till fordonsrenoveringar som ersättning för bildemontering. Och det förekommer fortfarande bilskrotar med kriminella uppsamlingsområden för bilägare, som ska skrota en bil. Många skrotbilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med god skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Camaro hämtas kostnadsfritt”, eller ”hög betalning för skrot bilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med miljölagen ansvarar ägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte legitimerade bilverkstäder eller bilskrotar i Vaggeryd anlitas.