Bilverkstäder i Vattholma konkurrerar på olika villkor

Aktörer som håller på med bilreparationer i Vattholma ökar bilens ålder på gott och ont. En gammal och bristfällig bil bör ur klimataspekt köras in till en bildemontering med reg. bevis del 2 och avregistreras. Men det är i de flesta fall utifrån lagningskostnaden. Höra med pris från certifierad bilverkstad, med ocker priser, finns förmodligen inget alternativ än att köra bilen till skroten. Trenden till allt växande reparationskostnaden har beaktats hos andra registrerade bilföretag. Det har syftat till att Hallå Konsument och ARN fått in massor av beskyllningar för brister med krav på betalning. Det väckte även Expressens intresse. Så i sällskap med MRF gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev kuslig. Blott en av åtta kontrollerade företag som jobbar med bilar hade handlat korrekt utan att skörta fordonsägarna. Det existerade aktningsvärda och vedertagna bilföretag bland de utpekade, så nu kunde en riktig utrensning göras inom bilföretagen. Men de mindre och opålitliga bilföretagen har alltid slunkit förbi myndigheters försök till kontroll. De kan, med sin brist på redovisning, fortsätta som normalt utan besvärlig ingripande.

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Vattholma tillhandahåller olika kvalitet

Hallå Konsument och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid åtskilliga stunder för att bringa stadga i fordons branschens falsarier. Det har lett till i tre arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrenskontraktet “Bilverkstadens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att åstadkomma högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt kvalitetsplan till företagen. Modulen startar med ordentliga egenskapsövervakningar, som kommer att ske både inifrån och utifrån av kunniga inspektörer. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Vattholma får tillåtelse att stämpla “Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.

Små aktörer som håller på med fordon i Vattholma väcker uppståndelse

Igenom Konsumenternas intrång är det lätt att separera 2 skilda företag som jobbar med bilar i Vattholma. Bland de ackrediterade förekommer märkesverkstäder med tämligen kostsamma lagningar. Kanske beror det på att bara originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har åtkomst till betydligt billigare komponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är fenomenala. Begagnade bilkomponenter nerskruvna från en bildemontering med självplock ger eventuellt ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Naturvårdsverkets tuffa miljöanspråk i bilskrotsförfattningen pressades otaliga bilmonteringar att sluta eller ändra inriktningen till personbilsreparationer som ersättning för återvinning. Och det förekommer än idag skrotfirmor med förbjudna uppsamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota bilen. Många skrotbilar återförs i trafik via manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras illegalt med god skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som “uttjänt Opel bärgas utan kostnad”, eller “stor med pengar för skrot fordon”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen garanterar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte behöriga företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Vattholma anlitas.