Oseriösa bilverkstäder i Varberg förtjänar sitt dåliga rykte

Aktörer som håller på med bilreparationer i Varberg kan uppdelas i tre segment. En behörig verkstad eller en auktoriserad sådan har förr haft monopol att underhålla eller reparera ett bilmärke under garantitiden. En obunden bilverkstad konkurrerar genom att bjuda ut sin service till skilda fabrikat. Den tredje varianten är oftast ett påhittat enmansföretag med odefinierbar bokföring. Det har pågått flera turer runt de olika verkstäderna kompetens och hederlighet både för utfört arbete som betalningskrav. Vissa har avslöjats för debitering av icke genomförda arbeten. De tillfogade ryktena kan förklaras till ”Aftonbladet” av riggade fel hos 10 fordon. Utredningen pekade på 80 procent fel men är alldeles för liten för att statistiskt bedöma verkligheten. Tyvärr kastar den emellertid misstankar mot alla företag. Och det drabbar även seriösa aktörer som håller på med bilreparationer i Varberg. Så förekommer vissa ”bilföretag” i landet, som utför jobb för drömpriser i och med avsaknad av bokföring.

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Varberg presterar olika kvalitet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit bilverkstäder vid åtskilliga situationer för att medföra struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen ”Bilföretagens renoveringsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att frambringa ökad förtroende. Det förorsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt sorteringsklassifikation till sina medlemmar. Standarden grundar sig på ordentliga egenskapsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och utifrån av kompetenta besiktningsmän. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Varberg får licens att stämpla ”Behörig Verkstad” till sitt varumärke.

Små bilföretag som jobbar med fordon i Varberg skapar uppståndelse

Via Hallå Konsument intrång är det lätt att märka 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Varberg. I kretsen av de legitimerade förekommer auktoriserade bilverkstäder med relativt kostsamma renoveringar. Möjligtvis beror det på att bara originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har åtkomst till avsevärt mer prisvärda bilkomponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade delar demonterade från en bildemontering med självplock ger möjligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa miljöanspråk i bilskrotsförordningen förmåddes flera bilmonteringar att sluta eller byta inriktningen till fordonsrenoveringar istället för återvinning. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med olagliga uppsamlingsställen för bilinnehavare, som behöver skrota en bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med mycket bra intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som ”kasserad Renault bärgas avgiftsfritt”, eller ”stor med pengar för söndriga bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med naturlagen garanterar ägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte ackrediterade bilverkstäder eller bildemonteringar i Varberg anlitas.