Avslöjat fusk kopplas inte till bilverkstäder i Vaxholm

Nu försöker bilverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga rykte. Dessvärre grundas dessa på den krassa sanningen. Teknikens Värld rapporterar om en manipulerad fälla för bestämda företag runt om i landet. Och utgången är sorgligt. Hissnande är att sju av 8 inspekterade bilverkstäder mäktade inte på ett tillfredsställande sätt vid bilreparationen. Somliga diktade till och med på egna brister som inte fanns, men reparerades mot betalning. AD Bilverkstad anklagades som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som fordonsägare plockas på. Mygel har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Vaxholm. Men de kan ta väldigt stora betalningar helt lagligt. Motpol är de små fiktiva och billiga ”bilverkstäderna”, som tjänar stora pengar på bristande bokföring.

Bilverkstäder i Vaxholm tillhandahåller skilda kvalitet

Konsumenternas och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer vid antal stunder för att få disciplin i fordons områdets bedrägerier. Det har lett till i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom fackavtalet ”Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades dock inte att skapa högre tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringssystem till bolagen. Nivån startar med periodiska kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både internt och utomstående av erfarna tillsynsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Vaxholm får status att stämpla ”Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.

Små aktörer som sysslar med bilar i Vaxholm skapar uppståndelse

Igenom Hallå Konsument intrång är det lätt att separera två annorlunda företag som jobbar med bilar iVaxholm . I kretsen av de auktoriserade finns märkesverkstäder med tämligen kostsamma reparationer. Kanske beroende på att uteslutande originalkomponenter användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har åtkomst till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bolagen” som väcker mest engagemang. Priserna de har är fenomenala. Beg. bildelar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer de flesta besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa miljöanspråk i bildemonteringsförfattningen pressades massa skrotar att sluta eller lägga om mål till bilrenoveringar som alternativ för återvinning. Och det finns ännu skrotföretag med illegala uppsamlingsställen för bilinnehavare, som behöver skrota en bil. Många uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras olovligt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”trasig Kia hämtas kostnadsfritt”, eller ”hög med pengar för kasserade fordon”, visar att bilverkstäder har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt naturlagbalken ansvarar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och borttagen hos Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte legitimerade bilverkstäder eller skrotfirmor i Vaxholm används.