Bilverkstäder i Särö förlänger fordonens levnadslängd och det är tveeggat. En gammal och bristfällig bil ska ur klimataspekt köras in till en skrot med reg. bevis del 2 och återvinnas. Men i många fall beroende på renoveringskostnaden. Höra med pris från märkesverkstad, med ocker priser, finns förmodligen inget valmöjlighet än att låta en bildemontering ta hand om den. Trenden till allt stigande reparationskostnaden har uppmärksammats hos andra behöriga bilfirmor. Det har betytt att Hallå Konsument och ARN fått in många beskyllningar för brister med krav på ersättning. Det framkallade även Expressens engagemang. Så i sällskap med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev förfärande. Endast en av åtta kontrollerade aktörer som håller på med bilreparationer hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till kunderna. Det förekom stora och vedertagna bilverkstäder bland de anklagade, så nu kunde en ordentlig upprensning göras inom bilföretagen. Men de små och oärliga bilverkstäderna har alltid smugit undan myndigheters försök till besiktning. De kan, med sin brist på redovisning, gå vidare som vanligt utan besvärlig intrång.
Verkstäder i Särö presterar olika kvalitet
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid flera tidpunkter för att framkalla ordning i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom facköverenskommelsen “Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att skapa ökad tilltro. Det orsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsplan till bolagen. Nivån bygger på bestämda egenskapsgranskningar, som kommer att ske både internt och utifrån av skickliga tillsynsmän. Alla godkända aktörer som håller på med bilreparationer i Särö får tillstånd att märka “Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små företag som håller på med fordonsrestaurering i Särö väcker entusiasm
Igenom Konsumenternas intrång är det lätt att separera 2 skilda företag som jobbar med bilar i Särö. I kretsen av de godkända finns behöriga verkstäder med tämligen dyra renoveringar. Kanske beror det på att bara originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “företagen” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är oöverträffliga. Beg. delar nerskruvna från en bilskrot med självplock ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa naturföreskrifter i bilskrotningsbestämmelsen drevs flera skrotar att sluta eller skifta nisch till personbilsrenoveringar istället för återvinning. Och det finns än idag skrotfirmor med förbjudna uppsamlingsställen för bilinnehavare, som skall skrota sitt fordon. Otaliga uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet illegalt med mycket bra intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som “kasserad Camaro bärgas kostnadsfritt”, eller “hög ersättning för kasserade personbilar”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen ansvarar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte behöriga bilverkstäder eller bilskrotar i Särö anlitas.