Aktörer som håller på med bilreparationer i Tidan utökar fordonens varaktighet på ont och gott. En åldrad och trasig personbil ska ur klimataspekt köras in till en bildemontering med registreringsbevis och återvinnas. Men i många fall utifrån lagningskostnaden. Höra med pris från märkesverkstad, med skyhöga priser, finns antagligen inget annan utväg än att låta en bildemontering ta hand om den. Och trenden till allt högre renoveringskostnaden har uppmärksammats hos andra auktoriserade verkstäder. Det har medfört att Konsumentverket och ARN fått in många beskyllningar för brister med krav på betalning. Det väckte även Svenska Dagbladets intresse. Så i sällskap med MRF gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev skrämmande. Enbart en av åtta kontrollerade företag som jobbar med bilar hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till bilägarna. Det existerade aktningsvärda och vedertagna firmor bland de anklagade, så nu kunde en ordentlig sanering göras inom yrkesgrenen. Men de mindre och oärliga bilföretagen har alltid smugit undan skattemyndigheters försök till granskning. De kan, med sin avsaknad på bokföring, gå vidare som vanligt utan besvärande inblandning.
Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Tidan presterar skilda standard
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid åtskilliga tillfällen för att framkalla ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom fackuppgörelsen “Bilföretagens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att frambringa högre tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Modulen bygger på periodiska egenskapsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och utomstående av kunniga besiktningsmän. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Tidan får tillåtelse att stämpla “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre firmor i Tidan dra till sig intresse
Igenom Konsumentverket intrång är det lätt att skönja två skilda företag som jobbar med bilar i Tidan. I kretsen av de certifierade återfinns märkesverkstäder med tämligen dyra reparationer. Möjligtvis beroende på att endast originalreservdelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har tillgång till mycket billigare bilkomponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa “verkstäderna” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är makalösa. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bildemontering med självplock ger möjligen ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda naturföreskrifter i bildemonteringsstadgan drevs många skrotar att stänga eller lägga om ändamål till bilrestaurering som alternativ för demontering av fordon. Och det förekommer fortfarande skrotfirmor med kriminella insamlingsområden för bilägare, som ska återvinna sin bil. Otaliga uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “kasserad Nissan bärgas utan kostnad”, eller “bra ersättning för trasiga fordon”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt klimatbalken garanterar bilägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsintyg och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte godkända bilverkstäder eller skrotfirmor i Tidan anlitas.