Oseriösa bilverkstäder i Lödöse förtjänar sitt dåliga rykte

Har det allmänna myglet inom bilföretagen minskat? Troligtvis både ja och nej. Enligt en försåtlig manipulering av oegentligheter på olika fordon lämnades dessa in för anpassning och reparation. Frånsett de styrkta tillskrivna felen var återstående klass utan påpekande. Fler redogörelser om medvetna och påvisade felaktigheter motiverade Expressen till närmare granskning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. Ihop med Bilmännens Riksförbund kontrollerades bilfirmorna. Resultatet blev dyster. Det framgick vara mera regel än undantag, att bilverkstäderna konsekvent lurade bilinnehavare att spendera stålar för inte uträttade arbeten. Av åtta kontrollerade bilföretag var det endast en, som klarade granskningen. På grund av att det också drabbade stora och etablerade verkstäder trädde Hallå Konsument snabbt in på banan. Men åtskilliga falska företag som jobbar med bilar utan redogörelse, ligger långt under alla Länsstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Företag som jobbar med personbilar i Lödöse tillhandahåller olika standard

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid flera stunder för att bringa stadga i en djungel av områdets falsarier. Det har medfört i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschuppgörelsen ”Bilföretagens renoveringskrav.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att frambringa ökad tillit. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsklassifikation till företagen. Standarden startar med bestämda egenskapsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av kunniga inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Lödöse får lov att stämpla ”Berättigad Verkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder som sysslar med fordonsrestaurering i Lödöse väcker entusiasm

Genom Hallå Konsument inblandning är det lätt att separera 2 olika företag som jobbar med bilar i Lödöse. Bland de ackrediterade finns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt saltade kostnader för reparationer. Kanske beroende på att enbart originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har åtkomst till avsevärt mer prisvärda delar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”företagen” som skapar mest intresse. Priserna de har är oslagbara. Beg. reservdelar nerskruvna från en skrot med självplock ger eventuellt ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatkrav i bilskrotsstadgan pressades massa bilskrotar att sluta eller skifta mål till fordonsreparationer istället för skrotning av bilar. Och det finns ännu skrotfirmor med olagliga insamlingsområden för bilinnehavare, som måste återvinna sin bil. Flera uttjänta bilar återförs i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegalt med duglig skattefri förtjänst. Reklam i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Saab hämtas avgiftsfritt”, eller ”hög ersättning för defekta bilar”, bevisar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt intresse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatbalken borgar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte certifierade bilverkstäder eller skrotar i Lödöse används.