Bilverkstäder i Umeå ökar kvalitetssäkringen

Det är varje fordonsägares förskräckelse att hälsa på en oseriös bilverkstad i Umeå. Även om en offert getts hittar den sluge verkstadsägaren ofta fiktiva felaktigheter, som lagas och måste ersättas. Expressen refererar till Bilmännens Riksförbund manipulerade brister till 10 skilda bilverkstäder över hela landet. Enbart en bilverkstad debiterade för rätt åtgärdade fel. De övriga sju vilseledde bilägarna på åtskilliga tusenlappar. De behöriga verkstäderna har färdighet att pungslå fordonsägare på legitimt förfaringssätt, samtidigt avslöjades grova bluff företag bland övriga företag som jobbar med bilar utspridda i landet . De små falska enmansföretagen genomför reparationer med original reservdelar till drömpris. Men uppmärksamheten för uttjänta bilar, som nyttjas kriminellt, har ökat påtagligt. Och deras höga intäkter baseras inte på saltade kundfordringar.

Firmor i Umeå distribuerar skilda kvalitet

Konsumentverket och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga stunder för att bringa ordning i fordons branschens falsarier. Det har medfört i 3 grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrenskontraktet “Verkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att åstadkomma högre tilltro. Det medförde MRF och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Modulen grundar sig på ordentliga kvalitetskontroller, som kommer att hända både internt och externt av duktiga inspektörer. Alla ackrediterade bilverkstäder i Umeå får status att märka “Berättigad Verkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder som håller på med fordonsreparationer i Umeå väcker intresse

Igenom Hallå Konsument intrång är det okomplicerat att separera två annorlunda bilverkstäder i Umeå. Bland de godkända existerar auktoriserade bilverkstäder med relativt kostsamma lagningar. Kanske beroende på att enbart originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har tillgång till betydligt billigare reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bolagen” som skapar mest intresse. Deras priser är makalösa. Beg. reservdelar demonterade från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa miljökrav i bilskrotsbestämmelsen tvingades många bilmonteringar att avveckla eller lägga om kurs till fordonsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer ännu skrotfirmor med kriminella insamlingsområden för fordonsinnehavare, som behöver skrota sitt fordon. Massor skrotbilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “trasig Camaro bärgas gratis”, eller “bra med pengar för skrot personbilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. Enligt klimatlagbalken garanterar ägaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och borttagen hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Umeå används.