MRF’s nya normer gynnar bilverkstäder i Upplands Väsby

Nu försöker fordonsverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga anseende. Tyvärr grundas dessa på den krassa sanningen. Motormännen redogör om en riggad fälla för utvalda företag runt om i landet. Och utgången är sorgligt. Ofattbara 7 av 8 inspekterade bilfirmor lyckades inte ställa allt till rätta vid bilreparationen. Vissa diktade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot ersättning. Mekonomen anklagades som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som ägare plockas på. Mygel har inte drabbat märkesverkstäderna i Upplands Väsby. Men de kan ta väldigt stora ersättningar helt lagligt. Motpol är de mindre uppdiktade och billiga “firmorna”, som tjänar stora pengar på bristande redogörelse.

Aktörer som håller på med bilrenoveringar i Upplands Väsby tillhandahåller skilda kvalitet

Hallå Konsument och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flera tillfällen för att framkalla disciplin i fordons områdets falsarier. Det har utmynnat i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrens-kontraktet “Verkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade ändå inte att frambringa högre tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sorteringssystem till företagen. Normen grundar sig på regelbundna egenskapsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och externt av rutinerade tillsynsmän. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Upplands Väsby får tillstånd att signera “Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre aktörer som sysslar med fordonsrestaurering i Upplands Väsby väcker uppståndelse

Igenom Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att märka 2 skilda bilverkstäder i Upplands Väsby. Bland de certifierade finns märkesverkstäder med tämligen kostsamma renoveringar. Kanske beroende på att uteslutande originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har tillgång till avsevärt mer prisvärda delar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “företagen” som skapar mest intresse. Deras priser är oöverträffliga. Beg. komponenter nerskruvna från en bilskrot med självplock ger antagligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens tuffa klimatkrav i bilskrotsstadgan pressades otaliga bilskrotar att sluta eller skifta inriktningen till bilrenoveringar istället för demontering av fordon. Och det finns även fortsättningsvis bilskrotar med lagstridiga insamlingsområden för ägare, som måste skrota bilen. En del uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra exporteras illegalt med duglig intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “kasserad Saab bärgas avgiftsfritt”, eller “hög ersättning för defekta fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för skrotbilar. I enlighet med miljölagen ansvarar bilinehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsintyg och avregistrerad hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma effekter om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Upplands Väsby anlitas.