Har det allmänna fusket inom bilverkstäderna avtagit? Troligtvis både ja och nej. Enligt en lömsk riggning av oegentligheter på olika personbilar lämnades dessa in för anpassning och lagning. Förutom de sammanställda tillskrivna bristerna var återstående klass utan kritik. Fler redogörelser om överlagda och klarlagda oegentligheter frestade Svenska Dagbladet till närmare undersökning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. Tillsammans med Bilmännens Riksförbund kontrollerades bilfirmorna. Resultatet blev nedslående. Det visade sig vara mer vanligt än vad man tror, att verkstäderna organiserat vilseledde bilinnehavare att erlägga pengar för inte verkställda jobb. Av åtta kontrollerade verkstäder var det enbart en, som kom undan med äran i behåll. På grund av att det även drabbade respekterade och etablerade verkstäder trädde Konsumenternas snabbt in på banan. Men flera påhittade aktörer som håller på med bilreparationer utan redovisning, ligger långt under alla myndigheters radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen i Smålandsstenar
Firmor i Smålandsstenar levererar olika standard
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat företag som jobbar med bilar vid antal situationer för att framkalla stadga i fordons områdets bedrägerier. Det har lett till i tre organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-uppgörelsen “Verkstadens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att frambringa ökad anseende. Det förorsakade MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att designa ett nytt sorteringsklassifikation till företagen. Nivån bygger på bestämda egenskapskontroller, som kommer att äga rum både inifrån och externt av kompetenta besiktningsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Smålandsstenar får lov att märka “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Små bilverkstäder som håller på med bilar i Smålandsstenar väcker engagemang
Genom Konsumentverket inblandning är det lätt att märka två skilda företag som jobbar med bilar i Smålandsstenar. Bland de ackrediterade finns märkesverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Eventuellt beroende på att endast originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har möjlighet till betydligt billigare bilkomponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bilverkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är makalösa. Begagnade reservdelar nerskruvna från en skrot med självplock ger kanske ingen garanti. Men det är plånboken som avgör majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens tuffa miljöbegäran i bilskrotsförfattningen pressades flera bilskrotar att sluta eller ändra fokus till personbilsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det finns än idag bildemonteringar med kriminella uppsamlingsområden för bilinnehavare, som behöver skrota en bil. Flera skrotbilar återförs i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som “gammal Rolls Royce bärgas gratis”, eller “stor betalning för trasiga fordon”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt naturbalken borgar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte godkända företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Smålandsstenar anlitas.