MRF inför stränga regler hos bilverkstäder i Smögen

Att bevista en verkstad i Smögen, för att åtgärda ett fel under garantitiden, ruinerar inte någon fordonsinnehavare. Det är bilproducenternas plikt att rätta till alla felaktigheter under denna tidsperiod. Men en auktoriserad bilverkstads färdighet att ta bra betalt håller en smart fordonsägare borta vid andra situationer. Aktörer som håller på med bilreparationer runt om i Sverige har under många år beskyllts för fusk, som i några fall kan ses som bedrägerier. Bilmännens Riksförbunds inofficiella och eventuellt slipade kontroll pekar på ett förbluffande utslag. Sju av åtta bilföretag vilseledde bilägarna rejält. På senare år har företag som jobbar med bilar dessutom ökat sitt engagemang för uttjänta fordon. syftet med detta är att föra in, de äldre trafikhotande och klimatfördärvande, personbilar på våra vägar.

Företag i Smögen tillhandahåller olika beskaffenhet

Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga gånger för att medföra stadga i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i tre grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen ”Bilverkstadens renoveringsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta ökad förtroende. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Nivån börjar med ordentliga kvalitetskontroller, som kommer att ske både inifrån och utifrån av kunniga besiktningsmän. Alla auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer i Smögen får licens att märka ”Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.

Små företag som håller på med personbilar i Smögen dra till sig uppståndelse

Genom Konsumenternas intrång är det inte svårt att separera två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Smögen. I kretsen av de godkända återfinns behöriga verkstäder med relativt dyra renoveringar. Kanske beroende på att uteslutande originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har möjlighet till betydligt mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är fantastiska. Beg. bilreservdelar tagna från en skrot med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i bildemonteringsstadgan förmåddes många skrotnings företag att stänga eller ändra mål till fordonsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det finns alltjämt bilskrotar med olagliga insamlingsställen för ägare, som måste återvinna sin bil. Många skrotbilar förs åter i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, medan andra exporteras olovligt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Camaro hämtas gratis”, eller ”bra betalning för kasserade bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt miljölagen ansvarar ägaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Smögen anlitas.